12 viikossa generatiivisen tekoälyn asiantuntijaksi : päiväkirjamuotoinen oppimisprosessi ja sen merkitys asiantuntijuuden rakentumisessa
Uusikumpu, Sami (2025)
Uusikumpu, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112129027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112129027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä nopea ja itseohjautuva asiantuntijuuden kehittäminen generatiivisen tekoälyn parissa käytännössä vaatii ja millaisia välineitä siinä käytetään. Tavoitteena ei ollut osoittaa tarkkaan taitotason saavuttamista, vaan ymmärtää millaisin edellytyksin asiantuntijuuden perustaa voidaan rakentaa lyhyessä ajassa. Tekoälyä hyödynnettiin erityisesti ajattelun tukena, tiedonhakuun ja erilaisiin kokeiluihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa käytettiin päiväkirjamenetelmää. Kahdentoista viikon intensiivijakso dokumentointiin päiväkirjaan, mikä mahdollisti oppimisprosessin seuraamisen ja reflektoinnin. Menetelmä osoittautui relevantiksi, koska se tarjosi rakenteen havaintojen kirjaamiseen, työkalujen käytön analysointiin ja oman kehittymisen näkyväksi tekemiseen suhteessa teoreettiseen viitekehykseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin asiantuntijuuden rakentumista, tekoälyn ja ihmisen välistä vuorovaikutusta sekä vastuullisuuden ja eettisyyden merkitystä.
Johtopäätöksissä havaittiin, että vaikka 12 viikkoa on lyhyt aika asiantuntijuuden saavuttamiseen, voidaan sen avulla luoda vahva perusta tulevalle jatkuvalle kehitykselle. Päiväkirjamenetelmä osoitti, että asiantuntijuus rakentuu käytännön kokeilujen, työkalujen hallinnan, reflektiivisen dokumentoinnin sekä vastuullisuuden ja eettisyyden huomioimisen kautta. Näiden tekijöiden yhdistelmä osoittautui keskeiseksi, kun tavoitteena on nopea ja tavoitteellinen asiantuntijuuden kehittäminen tekoälyn aikakaudella.
Lisäksi työn lukemisesta voi olla hyötyä niille, joita kiinnostaa tekoäly ja jotka haluavat aloittaa aiheesta opiskelun. Työ tarjoaa käytännönläheisen näkymän siihen, millaisia taitoja ja ajattelumalleja tarvitaan alkuvaiheessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa käytettiin päiväkirjamenetelmää. Kahdentoista viikon intensiivijakso dokumentointiin päiväkirjaan, mikä mahdollisti oppimisprosessin seuraamisen ja reflektoinnin. Menetelmä osoittautui relevantiksi, koska se tarjosi rakenteen havaintojen kirjaamiseen, työkalujen käytön analysointiin ja oman kehittymisen näkyväksi tekemiseen suhteessa teoreettiseen viitekehykseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin asiantuntijuuden rakentumista, tekoälyn ja ihmisen välistä vuorovaikutusta sekä vastuullisuuden ja eettisyyden merkitystä.
Johtopäätöksissä havaittiin, että vaikka 12 viikkoa on lyhyt aika asiantuntijuuden saavuttamiseen, voidaan sen avulla luoda vahva perusta tulevalle jatkuvalle kehitykselle. Päiväkirjamenetelmä osoitti, että asiantuntijuus rakentuu käytännön kokeilujen, työkalujen hallinnan, reflektiivisen dokumentoinnin sekä vastuullisuuden ja eettisyyden huomioimisen kautta. Näiden tekijöiden yhdistelmä osoittautui keskeiseksi, kun tavoitteena on nopea ja tavoitteellinen asiantuntijuuden kehittäminen tekoälyn aikakaudella.
Lisäksi työn lukemisesta voi olla hyötyä niille, joita kiinnostaa tekoäly ja jotka haluavat aloittaa aiheesta opiskelun. Työ tarjoaa käytännönläheisen näkymän siihen, millaisia taitoja ja ajattelumalleja tarvitaan alkuvaiheessa.
