Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Epäeuklidisen tila-avaruuden tekninen toteutus

Joensuu, Mikael (2025)

 
Avaa tiedosto
Joensuu_Mikael.pdf (3.046Mt)
Lataukset: 


Joensuu, Mikael
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229108
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli luoda epäeuklidisia tilailmiöitä hyödyntävä virtuaalinen ympäristö. Tutkimuksessa käytiin läpi epäeuklidisen tilan määritelmiä sekä analysoitiin eri pelien epäeuklidisia tila-avaruuksia. Johtopäätösten pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin eräänlainen epäeuklidinen tila-avaruus.

Työn tilaajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) alaisuudessa toimiva Xamk Game Studios, joka on Xamkin hallinnoima TKI-hanke. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa epäeuklidisten tilailmiöiden toteutuksesta ja mahdollisuuksista.

Opinnäytetyö oli kehittämistyö. Teoriaosuudessa tutkittiin epäeuklidisten tila-avaruuksien teoriaa sekä analysoitiin neljää epäeuklidisia tilailmiöitä sisältävää peliä. Toiminnallisessa osuudessa aineistojen ja johtopäätösten tuella luotiin suunnitelma halutunlaisesta teknisestä toteutuksesta. Tämän pohjalta toteutettiin yhdenlainen epäeuklidinen virtuaaliympäristö Unity-pelimoottorissa.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi tekninen toteutus epäeuklidisesta virtuaaliympäristöstä. Epäeuklidisuuden muotoja on monia, mutta tutkimuksen lopputulos havainnollistaa miten yhdenlainen tila voitiin toteuttaa. Tuloksia voivat hyödyntää sekä Xamk Game Studiosin työntekijät että muut jotka ovat kiinnostuneet epäeuklidisista tilatoteutuksista.
 
The objective for this thesis was to create an implementation of a virtual environment utilizing non-Euclidean spatial phenomena. The work explored the definitions of non-Euclidean space and analyzed non-Euclidean spaces in various games. Based on these conclusions, one kind of non-Euclidean spatial environment was designed and implemented.

The thesis was commissioned by Xamk Game Studios, a RDI-project operating under South-Eastern Finland University of Applied Sciences (Xamk). The goal of the thesis was to provide information for the commissioner on how to implement and of the possibilities of non-Euclidean spatial phenomena.

The thesis was a functional development study. The theoretical section examined the concept of non-Euclidean spatial environments and analyzed four games that included non-Euclidean spatial phenomena. In the functional section, a plan for the desired technical implementation was designed based on the previous findings. Using this plan, a specific kind of non-Euclidean virtual environment was implemented in the Unity game engine.

The outcome for this thesis was a technical implementation of a non-Euclidean virtual environment. There are many types of non-Euclidean spatial phenomena, but the result of this research work demonstrates how one type of spatial environment could be implemented. The results of this thesis can be utilized by the staff of Xamk Game Studios and others who are interested in non-Euclidean spatial implementations.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste