Kohti liikennöitsijäviisaria : liikennöitsijän toiminnan tunnuslukuja Synergybusin relaatiotietokannasta
Latva-Ranta, Jukka (2025)
Latva-Ranta, Jukka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229085
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa liikennöitsijäyritysten toiminnan kannalta keskeisiä tunnuslukuja käyttäjähaastattelujen avulla. Työn yhteydessä laadittiin asiakaskysely, joka kohdistettiin liikennöitsijäyrityksille tunnuslukujen merkityksellisyyden arvioimiseksi. Kyselyn tarkoituksena on selvittää, mitkä tunnusluvut yritykset kokevat tärkeimmiksi oman toimintansa seurannan ja kehittämisen näkökulmasta. Tulosten perusteella voidaan edistää tunnuslukujen hyödyntämistä käytännön toiminnassa sekä kehittää järjestelmiä, jotka vastaavat entistä paremmin käyttäjien tarpeisiin. Tunnuslukujen hyödyntäminen on suunniteltu osaksi SynergyBus-palveluita, esimerkiksi datavetoisesti päivittyvällä raportointityökalulla.
Julkisen liikenteen johtaminen edellyttää nykyisin entistä kehittyneempiä menetelmiä, jotta palveluiden laatu ja tehokkuus voidaan varmistaa. Toiminnan mittaamiseen käytettävät tunnusluvut eli suorituskykymittarit (KPI-mittarit) tarjoavat yrityksille arvokasta tietoa ja toimivat keskeisinä työkaluina toiminnan seurannassa ja kehittämisessä.
SynergyBusille on kertynyt vuosien varrella laaja tietokanta, jonka hyödyntämistä tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin. Data-analytiikassa sovellettiin kuvailevaa eli deskriptiivistä analytiikkaa, jossa tilastollisten menetelmien avulla data muunnettiin helposti tulkittavaksi numeeriseksi tiedoksi. SynergyBusin relaatiotietokannasta haettiin tunnuslukuihin liittyvää tietoa SQL-kyselyiden avulla, mikä mahdollisti kohdennetun ja joustavan tiedon käsittelyn analyysin tarpeisiin.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat vahvan perustan datalähtöiselle toiminnan seurannalle ja kehittämiselle liikennöitsijäyrityksissä. Tuloksia voidaan hyödyntää suoraan tulevaisuuden liikennöitsijäyrityksille suunnatun Liikennöitsijäviisarin rakentamisessa. Asiakaskyselyn ja relaatiotietokantakyselyjen yhdistäminen mahdollistaa sekä määrällisen että laadullisen tiedon systemaattisen hyödyntämisen toiminnan arvioinnissa. Tunnuslukujen jatkuva seuranta ja analysointi tukevat läpinäkyvyyden, tehokkuuden ja palvelulaadun parantamista. Lisäksi tekoälypohjaisen raportoinnin kehittäminen tarjoaa tulevaisuudessa mahdollisuuden automatisoituun ja reaaliaikaiseen palautteeseen, mikä vahvistaa strategista johtamista ja operatiivista päätöksentekoa.
Julkisen liikenteen johtaminen edellyttää nykyisin entistä kehittyneempiä menetelmiä, jotta palveluiden laatu ja tehokkuus voidaan varmistaa. Toiminnan mittaamiseen käytettävät tunnusluvut eli suorituskykymittarit (KPI-mittarit) tarjoavat yrityksille arvokasta tietoa ja toimivat keskeisinä työkaluina toiminnan seurannassa ja kehittämisessä.
SynergyBusille on kertynyt vuosien varrella laaja tietokanta, jonka hyödyntämistä tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin. Data-analytiikassa sovellettiin kuvailevaa eli deskriptiivistä analytiikkaa, jossa tilastollisten menetelmien avulla data muunnettiin helposti tulkittavaksi numeeriseksi tiedoksi. SynergyBusin relaatiotietokannasta haettiin tunnuslukuihin liittyvää tietoa SQL-kyselyiden avulla, mikä mahdollisti kohdennetun ja joustavan tiedon käsittelyn analyysin tarpeisiin.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat vahvan perustan datalähtöiselle toiminnan seurannalle ja kehittämiselle liikennöitsijäyrityksissä. Tuloksia voidaan hyödyntää suoraan tulevaisuuden liikennöitsijäyrityksille suunnatun Liikennöitsijäviisarin rakentamisessa. Asiakaskyselyn ja relaatiotietokantakyselyjen yhdistäminen mahdollistaa sekä määrällisen että laadullisen tiedon systemaattisen hyödyntämisen toiminnan arvioinnissa. Tunnuslukujen jatkuva seuranta ja analysointi tukevat läpinäkyvyyden, tehokkuuden ja palvelulaadun parantamista. Lisäksi tekoälypohjaisen raportoinnin kehittäminen tarjoaa tulevaisuudessa mahdollisuuden automatisoituun ja reaaliaikaiseen palautteeseen, mikä vahvistaa strategista johtamista ja operatiivista päätöksentekoa.
