Nuorena esihenkilönä nuorille työntekijöille : kyselytutkimus nuorten esihenkilöiden johtamiskäytännöistä, haasteista ja motivoinnista nuorten työntekijöiden johtamisessa
Riskilä, Veronica (2025)
Riskilä, Veronica
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229099
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä nuorten esihenkilöiden johtamiskäytännöistä ja tuen tarpeista heidän johtaessaan nuoria työntekijöitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustui nuorten esihenkilöiden johtajuutta sekä valmentavaa ja osallistavaa johtamistyyliä käsittelevään kirjallisuuteen, jossa korostuivat tunneäly, empatia ja vuorovaikutuksen merkitys. Aiemmat tutkimukset toivat esiin, että Z-sukupolvi odottaa esihenkilöiltään tasa-arvoista, avointa ja rehellistä johtamista, joka tukee yksilöllisyyttä ja työn merkityksellisyyden kokemusta. Nuorilla johtajilla nähtiin vahvuuksia, kuten digiosaaminen, sopeutumis kyky ja nopea oppiminen, mutta myös haasteita kokemattomuuden ja oman johtajuusidentiteetin rakentamisen osalta.
Tutkimus toteutettiin kahdella sähköisellä Webropol-kyselyllä, joista toinen suunnattiin nuorille esihenkilöille (N=153) ja toinen nuorille työntekijöille (N=155). Kyselyitä jaettiin laajasti sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagramissa, Snapchatissa, Facebookissa, WhatsAppissa ja Teamsissa, jotta tavoitettiin mahdollisimman monipuolinen vastaajajoukko.
Tulokset osoittivat, että nuorten esihenkilöiden johtamiskuva rakentui avoimuuden, rehellisyyden ja ihmisläheisyyden varaan. Heidän johtamistyylinsä oli usein osallistava ja valmentava, mikä lisäsi työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista. Haasteita aiheuttivat erityisesti kollegoiden johtaminen, kokemuksen puute ja epävarmuus omasta roolista. Työntekijät arvostivat esihenkilöissään helposti lähestyttävyyttä, oikeudenmukaisuutta ja säännöllistä palautetta, ja luottamusta vahvistivat avoin keskustelu sekä aito kiinnostus työntekijöiden hyvinvointia kohtaan.
Tulosten perusteella suositellaan, että organisaatiot tarjoavat nuorille esihenkilöille mentorointia, vertaistukea ja käytännönläheistä koulutusta erityisesti vuorovaikutus- ja palautetaitojen kehittämiseksi. Johtajuuden tukea tulisi kohdentaa jo uran alkuvaiheeseen ja rakentaa organisaatioihin avoin, oppimista ja ihmislähtöisyyttä korostava johtamiskulttuuri, joka vahvistaa nuorten esihenkilöiden kehittymistä ja työyhteisöjen keskinäistä luottamusta.
Tutkimus toteutettiin kahdella sähköisellä Webropol-kyselyllä, joista toinen suunnattiin nuorille esihenkilöille (N=153) ja toinen nuorille työntekijöille (N=155). Kyselyitä jaettiin laajasti sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagramissa, Snapchatissa, Facebookissa, WhatsAppissa ja Teamsissa, jotta tavoitettiin mahdollisimman monipuolinen vastaajajoukko.
Tulokset osoittivat, että nuorten esihenkilöiden johtamiskuva rakentui avoimuuden, rehellisyyden ja ihmisläheisyyden varaan. Heidän johtamistyylinsä oli usein osallistava ja valmentava, mikä lisäsi työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista. Haasteita aiheuttivat erityisesti kollegoiden johtaminen, kokemuksen puute ja epävarmuus omasta roolista. Työntekijät arvostivat esihenkilöissään helposti lähestyttävyyttä, oikeudenmukaisuutta ja säännöllistä palautetta, ja luottamusta vahvistivat avoin keskustelu sekä aito kiinnostus työntekijöiden hyvinvointia kohtaan.
Tulosten perusteella suositellaan, että organisaatiot tarjoavat nuorille esihenkilöille mentorointia, vertaistukea ja käytännönläheistä koulutusta erityisesti vuorovaikutus- ja palautetaitojen kehittämiseksi. Johtajuuden tukea tulisi kohdentaa jo uran alkuvaiheeseen ja rakentaa organisaatioihin avoin, oppimista ja ihmislähtöisyyttä korostava johtamiskulttuuri, joka vahvistaa nuorten esihenkilöiden kehittymistä ja työyhteisöjen keskinäistä luottamusta.
