Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nöpön kirjastoseikkailu : kuvakirja kirjastonkäytön opettamisen tueksi

Vesterbacka, Aleksiina (2025)

 
Avaa tiedosto
Vesterbacka_Aleksiina.pdf (5.164Mt)
Lataukset: 


Vesterbacka, Aleksiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229090
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kuvakirja työvälineeksi 4–5-vuotiaiden kirjastonkäytön opetukseen. Kuvakirja suunniteltiin käytettäväksi kirjastojen satutunneilla, mutta se soveltuu myös vanhempien, päiväkotien ja esikoulujen käyttöön. Työ toteutettiin konstruktiivisen tutkimusmallin mukaisesti hyödyntäen aiempaa tutkimustietoa uuden opetusmateriaalin kehittämiseksi.

Teoriaosuus muodosti perustan kuvakirjan suunnittelulle ja toteutukselle. Siinä käsiteltiin muun muassa kuvakirjojen pedagogista merkitystä, mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa ja yhteisen lukemisen roolia oppimisessa. Lisäksi tarkasteltiin alle kouluikäisten kirjastonkäytön opetuksen sisältöjä ja tavoitteita sekä satutunneille soveltuvia vuorovaikutteisia menetelmiä.

Työn tuotoksena tehdyn kuvakirjan toteutus sisälsi tarinan suunnittelun, kirjoittamisen ja kuvittamisen. Prosessi oli aikaa vievä, erityisesti visuaalisen sisällön osalta. Jatkossa harkitaan kirjan kustannusmahdollisuuksia ja kirja viimeistellään, minkä jälkeen sitä markkinoidaan kirjastoille.

Kuvakirjaa testattiin kirjastossa ja perhepäiväkodissa, ja saadun palautteen perusteella se koettiin toimivaksi, kiinnostavaksi ja pedagogisesti hyödylliseksi. Työn tulokset osoittavat, että kuvakirja voi toimia innostavana ja tarkoituksenmukaisena välineenä kirjastonkäytön opetuksessa. Työ nostaa esiin myös laajempia kysymyksiä alle kouluikäisten mediakasvatuksesta sekä kirjastojen roolista lapsiperheiden tukemisessa turvallisen mediaympäristön rakentamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste