Kirjat kyydissä kylille : kirjastoautopalvelujen kehittämistä Muhoksen kirjastossa
Kylén, Saimi (2025)
Kylén, Saimi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329191
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kirjastoautopalvelujen kehittämistä Muhoksen kunnankirjastossa. Työ on osa vuonna 2025 Muhoksen kirjastossa toteutettua hanketta “Kirjat kyydissä kylille – 50 vuotta arkea ja juhlaa”. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Muhoksen kunnankirjasto.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu kirjastoautojen historian ja nykytilanteen tarkastelusta Suomessa. Työssä käsitellään erityisesti Muhoksen kunnankirjaston ja kirjastoauton palveluita vuosien varrella. Opinnäytetyössä on myös käsitelty asiakaslähtöistä palvelujen kehittämistä ja palvelumuotoilun periaatteita.
Tutkimusosuudessa on hyödynnetty sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta kyselytutkimuksen muodossa, jonka avulla kartoitettiin asiakkaiden mielipiteitä ja näkemyksiä kirjastoauton palveluista. Asiakaskysely oli saatavilla 1.5.2025–1.5.2025. Vastauksia asiakaskyselyyn saatiin 30. Työhön sisältyy myös toiminnallinen osuus, jossa järjestettiin lukukilpailu yhteistyössä kunnan alakoulujen kanssa.
Kyselytutkimuksen perusteella Muhoksen kunnankirjaston kirjastoautopalveluihin ollaan tyytyväisiä. Kirjastoautopalveluita pidetään tärkeänä osana kirjaston kokonaispalveluja. Kyselytutkimuksen avulla opinnäytetyössä kehitettiin palvelumuotoilun keinoin kehittämisideoita, joita voidaan testata ja toteuttaa kirjastossa tulevaisuudessa. Jatkotutkimuksena voitaisiin myös tulevina vuosina selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä kirjastoauton palveluihin sekä mahdollisiin uusiin palvelukokeiluihin.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu kirjastoautojen historian ja nykytilanteen tarkastelusta Suomessa. Työssä käsitellään erityisesti Muhoksen kunnankirjaston ja kirjastoauton palveluita vuosien varrella. Opinnäytetyössä on myös käsitelty asiakaslähtöistä palvelujen kehittämistä ja palvelumuotoilun periaatteita.
Tutkimusosuudessa on hyödynnetty sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta kyselytutkimuksen muodossa, jonka avulla kartoitettiin asiakkaiden mielipiteitä ja näkemyksiä kirjastoauton palveluista. Asiakaskysely oli saatavilla 1.5.2025–1.5.2025. Vastauksia asiakaskyselyyn saatiin 30. Työhön sisältyy myös toiminnallinen osuus, jossa järjestettiin lukukilpailu yhteistyössä kunnan alakoulujen kanssa.
Kyselytutkimuksen perusteella Muhoksen kunnankirjaston kirjastoautopalveluihin ollaan tyytyväisiä. Kirjastoautopalveluita pidetään tärkeänä osana kirjaston kokonaispalveluja. Kyselytutkimuksen avulla opinnäytetyössä kehitettiin palvelumuotoilun keinoin kehittämisideoita, joita voidaan testata ja toteuttaa kirjastossa tulevaisuudessa. Jatkotutkimuksena voitaisiin myös tulevina vuosina selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä kirjastoauton palveluihin sekä mahdollisiin uusiin palvelukokeiluihin.
