Berättelser som driver omställning : en studie om storytellingens roll i företags externa kommunikation för cirkulär omställning
Libäck-Sandin, Sara (2025)
Libäck-Sandin, Sara
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429336
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tarinankerronnan roolia yritysten ulkoisessa viestinnässä kiertotalouteen liittyen. Lähtökohtana on ajatus siitä, että tarinat kykenevät ainutlaatuisella tavalla herättämään tunteita, opettamaan ja lisäämään ymmärrystä monimutkaisista aiheista. Tutkimus osoittaa, että tarinankerronta voi konkretisoida kiertotalouden periaatteita ja liiketoimintamalleja, herättää emotionaalista sitoutumista ja kannustaa toimintaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida, miten yritykset hyödyntävät tarinankerrontaa edistääkseen ymmärrystä ja sitoutumista kiertotalouteen, sekä kehittää käytännön työkalu pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka haluavat aloittaa tarinankerronnan käytön viestinnässään. Työ toteutettiin laadullisena, temaattisena analyysinä kolmesta kiertotalouteen selkeästi liittyvästä yrityksestä: Inrego, Edsbyn ja Studio Stockholm. Yritykset valittiin tarjoamaan vaihtelua toimialan ja palvelutarjonnan suhteen, ja analyysi perustui itse kehitettyyn malliin, joka pohjautuu ajankohtaiseen tutkimukseen.
Tulokset osoittavat, että kaikki tutkittavat yritykset hyödyntävät klassisia tarinankerronnan rakenteita, kuten kolmen näytöksen rakennetta ja sankarin matkaa, ja yhdistävät henkilökohtaisia ja kollektiivisia ääniä luodakseen sitoutumista ja luottamusta. Tarinankerrontaa käytetään sekä onnistumisten että haasteiden esiin tuomiseen, ja se auttaa välttämään viherpesua avoimuuden ja faktapohjaisen viestinnän kautta. Visuaaliset ja kielelliset ilmaisut vahvistavat viestiä ja helpottavat sen tavoittavuutta eri kohderyhmille. Tutkimus osoittaa, että tarinankerronta on tehokas työkalu kiertotalouden viestimisessä ja oppimisen sekä muutoksen edistämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida, miten yritykset hyödyntävät tarinankerrontaa edistääkseen ymmärrystä ja sitoutumista kiertotalouteen, sekä kehittää käytännön työkalu pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka haluavat aloittaa tarinankerronnan käytön viestinnässään. Työ toteutettiin laadullisena, temaattisena analyysinä kolmesta kiertotalouteen selkeästi liittyvästä yrityksestä: Inrego, Edsbyn ja Studio Stockholm. Yritykset valittiin tarjoamaan vaihtelua toimialan ja palvelutarjonnan suhteen, ja analyysi perustui itse kehitettyyn malliin, joka pohjautuu ajankohtaiseen tutkimukseen.
Tulokset osoittavat, että kaikki tutkittavat yritykset hyödyntävät klassisia tarinankerronnan rakenteita, kuten kolmen näytöksen rakennetta ja sankarin matkaa, ja yhdistävät henkilökohtaisia ja kollektiivisia ääniä luodakseen sitoutumista ja luottamusta. Tarinankerrontaa käytetään sekä onnistumisten että haasteiden esiin tuomiseen, ja se auttaa välttämään viherpesua avoimuuden ja faktapohjaisen viestinnän kautta. Visuaaliset ja kielelliset ilmaisut vahvistavat viestiä ja helpottavat sen tavoittavuutta eri kohderyhmille. Tutkimus osoittaa, että tarinankerronta on tehokas työkalu kiertotalouden viestimisessä ja oppimisen sekä muutoksen edistämisessä.
