Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Från skolfrånvaro till skolnärvaro genom ett optimalt aktivitetsutförande : en forskningsöversikt

Hackman, Camilla; Lassfolk, Maya (2025)

 
Avaa tiedosto
Hackman_Lassfolk.pdf (5.132Mt)
Lataukset: 


Hackman, Camilla
Lassfolk, Maya
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429536
Tiivistelmä
I Finland uppskattas minst 4000 gymnasieelever behöva få specialarrangemang på grund av sin ökande mängd skolfrånvaro, detta rapporterar Finlands Utbildningsstyrelse i sin rapport Kouluakäymättömyys Suomessa (2020). Detta lärdomsprov representerar en forskningsöversikt med syftet att sammanställa faktorer som, utgående från PEOP-praxismodellens komponenter, inverkar på aktivitetsutförandet i skolkontext. Frågeställningarna är: Vilka personfaktorer påverkar en elevs aktivitetsutförande och delaktighet i skolmiljö/skolkontext? Vilka omgivningsfaktorer påverkar en elevs aktivitetsutförande och delaktighet i skolmiljö/skolkontext? samt Vilka aktivitetsfaktorer påverkar en elevs aktivitetsutförande och delaktighet i skolmiljö/skolkontext? Som teoretisk referensram har Person-Environment-Occupation-Performance-Model (PEOP) använts. 16 artiklar från Europa inkluderades i studien och dessa har granskats och analyserats med hjälp av deduktiv innehållsanalys. Resultatet visar på vikten av att ha goda relationer i och utanför skolan och att variation i undervisningen bör användas som strategi för att engagera eleverna i undervisningen. Motivation till deltagande i skolans aktiviteter är av betydelse för skolnärvaro. Resultatet påvisar även att narrativet har en inverkan på elevens skolnärvaro. Känsla av inkludering betonas. Aktiviteter som stärker barnets resiliens och hjälper barnet att hantera motgångar är stödjande fak-torer för personen i skolkontexten. Aktiviteter som förenar skola och samhälle är stödjande faktorer som främjar skolnärvaro. Att kunna uttrycka sig och kommunicera med sin omgivning är även aktiviteter som stödjer både personen och omgivningen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste