Omaohjaajan työmenetelmäkansio : Kotikallio, Humana Oy
Kankaanpää, Aija; Karjalainen, Katja (2025)
Kankaanpää, Aija
Karjalainen, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529550
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin työmenetelmiä ohjaajille Humana Oy Kotikallion yksikköön omaohjattavien lasten ja nuorten kanssa tehtävän työn tueksi. Tavoitteena oli koota työmenetelmäkansio, joka tukee ohjaajien suunnitelmallista ja yhtenäistä työskentelyä sekä vahvistaa lasten ja nuorten osallisuutta arjen tilanteissa. Menetelmäkansio rakennettiin ohjaajien esittämien toiveiden pohjalta, ja sen sisältöä käsiteltiin yksikön henkilöstöpalaverissa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: millaisilla työmenetelmillä voidaan toteuttaa omaohjaajatyöskentelyä eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa? Työmenetelmäkansioon koottiin sisältöjä kuudesta keskeisestä osa-alueesta: tunnetyöskentelystä, aktiviteeteista, rahan käytöstä, elämänhallinnasta, internetistä ja sosiaalisesta mediasta sekä terveellisestä ruokavaliosta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin omaohjaajatyöskentelyä ja sen merkitystä laitoshoitoon sijoitettujen lasten tukemisessa. Omaohjaajatyön keskiössä nähtiin olevan luottamuksellisen suhteen rakentaminen, lapsilähtöinen työote sekä yksilöllisten tarpeiden huomioiminen. Omaohjaajan roolin todettiin olevan keskeinen lapsen arjen hallinnan, osallisuuden ja hyvinvoinnin tukemisessa. Työskentely vaati ammatillista reflektointia, pitkäjänteisyyttä sekä kykyä kohdata vaikeita elämäntilanteita.
Työssä käsiteltiin myös lastensuojelutyötä, sen lainsäädännöllistä perustaa ja prosesseja, kuten ehkäisevää lastensuojelua, avohuollon tukitoimia, sijaishuoltoa ja jälkihuoltoa. Lastensuojelun tavoitteena nähtiin lapsen oikeuksien ja hyvinvoinnin turvaaminen erilaisissa elämäntilanteissa. Osallisuus, vuorovaikutus ja yksilöllinen kohtaaminen korostuivat keskeisinä tekijöinä sekä lastensuojelutyössä että omaohjaajatyöskentelyssä. Työmenetelmäkansion katsottiin tukevan näiden periaatteiden toteutumista käytännön työssä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: millaisilla työmenetelmillä voidaan toteuttaa omaohjaajatyöskentelyä eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa? Työmenetelmäkansioon koottiin sisältöjä kuudesta keskeisestä osa-alueesta: tunnetyöskentelystä, aktiviteeteista, rahan käytöstä, elämänhallinnasta, internetistä ja sosiaalisesta mediasta sekä terveellisestä ruokavaliosta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin omaohjaajatyöskentelyä ja sen merkitystä laitoshoitoon sijoitettujen lasten tukemisessa. Omaohjaajatyön keskiössä nähtiin olevan luottamuksellisen suhteen rakentaminen, lapsilähtöinen työote sekä yksilöllisten tarpeiden huomioiminen. Omaohjaajan roolin todettiin olevan keskeinen lapsen arjen hallinnan, osallisuuden ja hyvinvoinnin tukemisessa. Työskentely vaati ammatillista reflektointia, pitkäjänteisyyttä sekä kykyä kohdata vaikeita elämäntilanteita.
Työssä käsiteltiin myös lastensuojelutyötä, sen lainsäädännöllistä perustaa ja prosesseja, kuten ehkäisevää lastensuojelua, avohuollon tukitoimia, sijaishuoltoa ja jälkihuoltoa. Lastensuojelun tavoitteena nähtiin lapsen oikeuksien ja hyvinvoinnin turvaaminen erilaisissa elämäntilanteissa. Osallisuus, vuorovaikutus ja yksilöllinen kohtaaminen korostuivat keskeisinä tekijöinä sekä lastensuojelutyössä että omaohjaajatyöskentelyssä. Työmenetelmäkansion katsottiin tukevan näiden periaatteiden toteutumista käytännön työssä.
