Aluksen energiatehokas operointi
Nyberg, Anton (2025)
Nyberg, Anton
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429406
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii aluksen energiansäästöstrategioita ja sitä, kuinka
suuri vaikutus niillä on aluksen käsittelyn ja navigoinnin näkökulmasta.
Työssä on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa. Tavoitteena oli selvittää,
miten navigoinnin energiatehokkuutta voidaan parantaa vertailemalla eri
menetelmien vaikutuksia energiankulutukseen. Tiedonkeruu koostuu
aikaisempien tutkimusten tuloksista sekä reittisuunnittelun ja
vakavuuslaskennan ohjelmistotyökalujen käytöstä. Haastattelukin tehtiin,
mutta se ei tuonut merkittävästi uutta tietoa.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu olemassa oleviin merenkulun
energiatehokkuusperiaatteisiin ja kansainväliseen sääntelyyn. Sekä MARPOL-
yleissopimus että FuelEU-asetus pyrkivät ohjaamaan aluksia kohti
energiatehokkaampaa operointia. Tämän viitekehyksen raameissa on
erityisesti keskitytty reittisuunnittelutyökaluihin, nopeuden ja trimmin
optimointiin. Nämä nähdään tehokkaina tapoina energiatehokkaassa
navigoinnissa.
Tutkimuksen tulokset korostavat nopeuden ja trimmin optimoinnin sekä
reittisuunnittelun vaikuttavan merkittävästä aluksen energiatehokkuuteen.
Nopeuden optimoinnilla tarkoitetaan aluksen kulkunopeuden pienentämistä.
Tämä nähdään tehokkaana tapana säästää polttoainekustannuksia
tilanteissa, joissa aluksen aikataulu mahdollistaa sen. Reittisuunnittelussa
havaittiin, että reitti kannattaa suunnitella niin, että saapuminen
määränpäähän on täsmälleen aikataulun mukaan, jotta vältytään tilanteelta,
missä aluksella on ”kiire odottamaan”. Reittityökalu havaittiin toimivaksi
polttoaineensäästöstrategiaksi pitkillä merimatkoilla. Trimmin optimoinnin
merkitystä tarkasteltiin vakavuuslaskentaohjelmiston tuottamilla kaavioilla.
Tutkimuksessa todetaan, että merkittävä energiansäästö saavutetaan usean
operatiivisen toimintamallin tai teknologian käyttöönotolla.
suuri vaikutus niillä on aluksen käsittelyn ja navigoinnin näkökulmasta.
Työssä on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa. Tavoitteena oli selvittää,
miten navigoinnin energiatehokkuutta voidaan parantaa vertailemalla eri
menetelmien vaikutuksia energiankulutukseen. Tiedonkeruu koostuu
aikaisempien tutkimusten tuloksista sekä reittisuunnittelun ja
vakavuuslaskennan ohjelmistotyökalujen käytöstä. Haastattelukin tehtiin,
mutta se ei tuonut merkittävästi uutta tietoa.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu olemassa oleviin merenkulun
energiatehokkuusperiaatteisiin ja kansainväliseen sääntelyyn. Sekä MARPOL-
yleissopimus että FuelEU-asetus pyrkivät ohjaamaan aluksia kohti
energiatehokkaampaa operointia. Tämän viitekehyksen raameissa on
erityisesti keskitytty reittisuunnittelutyökaluihin, nopeuden ja trimmin
optimointiin. Nämä nähdään tehokkaina tapoina energiatehokkaassa
navigoinnissa.
Tutkimuksen tulokset korostavat nopeuden ja trimmin optimoinnin sekä
reittisuunnittelun vaikuttavan merkittävästä aluksen energiatehokkuuteen.
Nopeuden optimoinnilla tarkoitetaan aluksen kulkunopeuden pienentämistä.
Tämä nähdään tehokkaana tapana säästää polttoainekustannuksia
tilanteissa, joissa aluksen aikataulu mahdollistaa sen. Reittisuunnittelussa
havaittiin, että reitti kannattaa suunnitella niin, että saapuminen
määränpäähän on täsmälleen aikataulun mukaan, jotta vältytään tilanteelta,
missä aluksella on ”kiire odottamaan”. Reittityökalu havaittiin toimivaksi
polttoaineensäästöstrategiaksi pitkillä merimatkoilla. Trimmin optimoinnin
merkitystä tarkasteltiin vakavuuslaskentaohjelmiston tuottamilla kaavioilla.
Tutkimuksessa todetaan, että merkittävä energiansäästö saavutetaan usean
operatiivisen toimintamallin tai teknologian käyttöönotolla.
