Sosiaalisen median markkinointi palvelualalla: case: Yritys X
Rossi, Milla; Heikkilä, Kasper (2025)
Rossi, Milla
Heikkilä, Kasper
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529551
Tiivistelmä
Yritys X on Suomessa toimiva urheiluhierontapalveluita tarjoava yritys, joka toteutti toimitilalaajennuksen kesällä 2025. Laajennus lisäsi palvelukapasiteettia ja synnytti tarpeen kasvattaa asiakasmääriä sekä optimoida uusien tilojen käyttöasteen. Työn tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median markkinointia ja sen vaikutusta asiakkaiden käyttäytymiseen. Tutkimuksen pohjalta laadittiin yritykselle markkinointisuunnitelma,
jonka avulla voidaan tehostaa digitaalista markkinointia ja houkutella uusia asiakkaita erityisesti sosiaalisen median kanavien kautta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä, jossa selvitettiin urheiluhierontapalveluiden käyttäjien näkemyksiä sosiaalisen median markkinoinnista. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-alustalla, ja siihen vastasi yhteensä 70 henkilöä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin sekä avoimien kysymysten osalta teemoittelemalla. Kohderyhmänä olivat 22–40-vuotiaat aktiivisesti liikkuvat henkilöt, jotka edustavat Yritys X:n tavoittelemaa asiakaskuntaa. Tutkimuksen luotettavuutta varmistettiin huolellisella aineiston käsittelyllä ja eettisillä tutkimusperiaatteilla.
Tulokset osoittivat, että tehokkaimmat kanavat kohderyhmän tavoittamiseen olivat Instagram ja TikTok. Vastaajat kokivat lyhyet, alle minuutin mittaiset videot kiinnostavimmiksi sisältömuodoiksi, ja erityisesti asiantuntevalla mutta rennolla otteella tuotetut vinkit ja informatiiviset sisällöt lisäsivät luottamusta palveluntarjoajaan. Vastaajien mielestä vähiten kiinnostavia olivat arkea kuvaavat julkaisut ja toimitilaesittelyt. Tutkimus toi esiin myös asiakaskokemukseen liittyviä luottamukseen ja turvallisuuden tunteeseen vaikuttavia tekijöitä. Tulosten perusteella Yritys X voi kehittää markkinointiaan asiakaslähtöisemmäksi ja vahvistaa brändinsä näkyvyyttä digitaalisissa kanavissa.
Tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa myös muille hyvinvointialan toimijoille, jotka hyödyntävät sosiaalista mediaa asiakashankinnassa. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämisessä ja asiakaslähtöisen sisällöntuotannon suunnittelussa.
jonka avulla voidaan tehostaa digitaalista markkinointia ja houkutella uusia asiakkaita erityisesti sosiaalisen median kanavien kautta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä, jossa selvitettiin urheiluhierontapalveluiden käyttäjien näkemyksiä sosiaalisen median markkinoinnista. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-alustalla, ja siihen vastasi yhteensä 70 henkilöä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin sekä avoimien kysymysten osalta teemoittelemalla. Kohderyhmänä olivat 22–40-vuotiaat aktiivisesti liikkuvat henkilöt, jotka edustavat Yritys X:n tavoittelemaa asiakaskuntaa. Tutkimuksen luotettavuutta varmistettiin huolellisella aineiston käsittelyllä ja eettisillä tutkimusperiaatteilla.
Tulokset osoittivat, että tehokkaimmat kanavat kohderyhmän tavoittamiseen olivat Instagram ja TikTok. Vastaajat kokivat lyhyet, alle minuutin mittaiset videot kiinnostavimmiksi sisältömuodoiksi, ja erityisesti asiantuntevalla mutta rennolla otteella tuotetut vinkit ja informatiiviset sisällöt lisäsivät luottamusta palveluntarjoajaan. Vastaajien mielestä vähiten kiinnostavia olivat arkea kuvaavat julkaisut ja toimitilaesittelyt. Tutkimus toi esiin myös asiakaskokemukseen liittyviä luottamukseen ja turvallisuuden tunteeseen vaikuttavia tekijöitä. Tulosten perusteella Yritys X voi kehittää markkinointiaan asiakaslähtöisemmäksi ja vahvistaa brändinsä näkyvyyttä digitaalisissa kanavissa.
Tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa myös muille hyvinvointialan toimijoille, jotka hyödyntävät sosiaalista mediaa asiakashankinnassa. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämisessä ja asiakaslähtöisen sisällöntuotannon suunnittelussa.
