Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Urheiluseuran ja sponsorin yhteistyökumppanuus – Kuinka luoda lisäarvoa molemmille osapuolille : case: Tampereen Tappara

Tamminen, Elias (2025)

 
Avaa tiedosto
Tamminen_Elias.pdf (3.094Mt)
Lataukset: 


Tamminen, Elias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529597
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin urheiluseuran ja sponsorin välistä yhteistyökumppanuutta lisäarvon luomisen
näkökulmasta. Vaikka globaalisti tutkimuksia urheilun yhteistyökumppanuuksien lisäarvon luomisesta on
tehty, Suomessa tutkimuksia aiheesta ei juurikaan löydy. Tutkimuksen taustalla oli tarve ymmärtää, millä
tavoin Tappara ja sen yhteistyökumppanit pystyvät kehittämään kumppanuuttaan niin, että se hyödyttää
molempia osapuolia. Tavoitteena oli tunnistaa keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat lisäarvon syntymiseen
seuran, sponsorin ja seuran kannattajien välillä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Haastateltavina olivat seuran myyntipäällikkö, Tapparan kannattajat ja Tapparan yhteistyökumppanit, joista myyntijohtaja ja yhteistyökumppanit haastateltiin yksilöhaastatteluina videopuhelun välityksellä. Seuran kannattajat
haastateltiin Tapparan kotiottelussa Nokia Areenalla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä ja jokaisen haastateltavan ryhmän tulokset analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksissa havaittiin, että Tapparalle merkittävä lisäarvon lähde oli sen kyky tuottaa lisäarvoa omille yhteistyökumppaneilleen, sponsorien omien, suoraa lisäarvoa tuottavien toimien lisäksi. Kumppaneille lisäarvoa
puolestaan syntyi erityisesti näkyvyyden, verkostoitumisen ja brändin vahvistamisen kautta. Monille sponsoreille tärkeää oli emotionaalinen side seuraan, sekä mahdollisuus tukea Tapparan junioritoimintaa yhteistyökumppanuuden avulla. Kannattajien näkökulmasta lisäarvo syntyi aktiivisesta sponsoroinnista, joka tarjosi mieleenpainuvia kokemuksia Tapparaan liittyvissä tapahtumissa.
Johtopäätöksissä todettiin, että yhteistyökumppanuus on menestyksekkäintä, kun se perustuu vastavuoroiseen arvonluontiin ja pitkäjänteiseen yhteistyöhön. Sponsorit arvostivat erityisesti brändin näkyvyyttä, verkostoitumismahdollisuuksia ja mahdollisuutta samaistua vahvaan tamperelaiseen urheilubrändiin, kun taas
seura koki hyötyvänsä kumppaneiden taloudellisesta tuesta, verkostoista ja maineen vahvistamisesta. Lisäarvo syntyi, kun yhteistyö jatkuu logonäkyvyyttä pidemmälle ja mahdollistaa osallistumisen seuran toimintaan, tapahtumiin ja yhteiskunnallisiin arvoihin. Yhteenvetona todettiin, että lisäarvoa tuottava kumppanuus edellyttää tavoitteellista yhteistyötä, jossa molemmat osapuolet ovat aktiivisia arvonluojia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste