Suojateiden ja pyörätien jatkeiden turvallisuuden parantaminen Keravalla
Haapaniemi, Tiia (2025)
Haapaniemi, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on suojateiden ja pyörätien jatkeiden liikenneturvallisuuden parantaminen Keravalla. Useat asukaspalautteet liittyvät suojateiden liikenneturvallisuuteen tai niissä ehdotetaan uutta paikkaa suojatielle, koska nykyinen koetaan liian vaaralliseksi käyttää. Suojateiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä on monia. Suojatietä suunniteltaessa ei tulisi miettiä vain yhtä suojatietä, vaan tulisi huomioida ympäröivä maankäyttö ja kaikki lähellä olevat toiminnot. Suojatien tuleekin sijaita katutilassa maankäytön toimintoihin nähden oikeassa kohdassa.
Opinnäytetyössä kartoitettiin kaikki Keravalla sijaitsevien suojateiden ja pyörätien jatkeiden sijainnit ja kirjattiin paikkatietoaineistoon. Suojateille ja pyörätienjatkeille muodostettiin turvallisuusluokitukset, joiden avulla suunniteltiin suojateiden ja pyörätien jatkeiden liikenneturvallisuutta parantavat toimenpide-ehdotukset.
Suojateiden ja pyörätien jatkeiden liikenneturvallisuuden toimenpide-ehdotukset on laadittu uusimpien suunnitteluohjeiden mukaisesti. Liikenneturvallisuutta parantavaa toimenpidettä suunniteltaessa on huomioitu ympäröivä maankäyttö. Erityistä huomiota liikenneturvallisuuteen on kiinnitetty koulujen ja päiväkotien läheisyydessä. Toimenpide-ehdotuksien avulla on luotu suojateiden ja pyörätien jatkeiden suunnitteluun yleisiä linjauksia, joiden avulla voidaan jatkossa suunnitella kadunylitysjärjestelyt yhtenäisiksi ja turvallisiksi.
Katuverkolla on paljon vähällä käytöllä olevia tai ympäristöönsä sopimattomia suojateitä. Vähäisellä käytöllä olevien suojateiden poistamisesta tehdyt linjaukset parantavat jäävien suojateiden liikenneturvallisuutta. Suojatiet, joilla on paljon käyttäjiä, tulee muuttaa väistämissäännöiltään käyttäjien liikenneturvallisuutta parantavaksi. Suojatie tulee esimerkiksi muuttaa pyörätien jatkeeksi tilanteessa, jossa pyörätie on pääsuunta. Kun priorisoidaan kestäviä kulkumuotoja, tulee tulevaisuudessa näiden kulkutapaosuus kasvamaan ja liikenneturvallisuus parantumaan, koska ajoneuvojen määrää saadaan vähenemään katuverkolla.
Opinnäytetyössä tunnistettiin myös tarve tieliikennelain uudistamiselle B7-väistämisvelvollisuus pyöräilijän ylityspaikassa, liikennemerkin osalta. Tieliikennelakia pitäisi muuttaa niin, että B7-liikennemerkkiä saisi käyttää korotetuilla ja hidasteilla varustetuilla suojateillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin suojateille ja pyörätien jatkeille liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä, jotka on priorisoitu. Liikenneturvallisuutta pystytään edistämään suojatie ja pyörätien jatke kerrallaan. Parannukset aloitetaan heikomman turvallisluokan kohteista. Jokainen liikenneturvallisuutta parantava toimenpide vie askeleen lähemmäksi tavoitetta, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla liikenteessä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin kaikki Keravalla sijaitsevien suojateiden ja pyörätien jatkeiden sijainnit ja kirjattiin paikkatietoaineistoon. Suojateille ja pyörätienjatkeille muodostettiin turvallisuusluokitukset, joiden avulla suunniteltiin suojateiden ja pyörätien jatkeiden liikenneturvallisuutta parantavat toimenpide-ehdotukset.
Suojateiden ja pyörätien jatkeiden liikenneturvallisuuden toimenpide-ehdotukset on laadittu uusimpien suunnitteluohjeiden mukaisesti. Liikenneturvallisuutta parantavaa toimenpidettä suunniteltaessa on huomioitu ympäröivä maankäyttö. Erityistä huomiota liikenneturvallisuuteen on kiinnitetty koulujen ja päiväkotien läheisyydessä. Toimenpide-ehdotuksien avulla on luotu suojateiden ja pyörätien jatkeiden suunnitteluun yleisiä linjauksia, joiden avulla voidaan jatkossa suunnitella kadunylitysjärjestelyt yhtenäisiksi ja turvallisiksi.
Katuverkolla on paljon vähällä käytöllä olevia tai ympäristöönsä sopimattomia suojateitä. Vähäisellä käytöllä olevien suojateiden poistamisesta tehdyt linjaukset parantavat jäävien suojateiden liikenneturvallisuutta. Suojatiet, joilla on paljon käyttäjiä, tulee muuttaa väistämissäännöiltään käyttäjien liikenneturvallisuutta parantavaksi. Suojatie tulee esimerkiksi muuttaa pyörätien jatkeeksi tilanteessa, jossa pyörätie on pääsuunta. Kun priorisoidaan kestäviä kulkumuotoja, tulee tulevaisuudessa näiden kulkutapaosuus kasvamaan ja liikenneturvallisuus parantumaan, koska ajoneuvojen määrää saadaan vähenemään katuverkolla.
Opinnäytetyössä tunnistettiin myös tarve tieliikennelain uudistamiselle B7-väistämisvelvollisuus pyöräilijän ylityspaikassa, liikennemerkin osalta. Tieliikennelakia pitäisi muuttaa niin, että B7-liikennemerkkiä saisi käyttää korotetuilla ja hidasteilla varustetuilla suojateillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin suojateille ja pyörätien jatkeille liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä, jotka on priorisoitu. Liikenneturvallisuutta pystytään edistämään suojatie ja pyörätien jatke kerrallaan. Parannukset aloitetaan heikomman turvallisluokan kohteista. Jokainen liikenneturvallisuutta parantava toimenpide vie askeleen lähemmäksi tavoitetta, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla liikenteessä.
