Markkinatilanne ja sen kehittäminen kappaletavara-automaation markkinasegmentissä
Suoniemi, Atte (2025)
Suoniemi, Atte
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529812
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin SEW-EURODRIVE Oy toimeksiannosta ja sen tavoitteena oli kartoittaa koneautomaation markkinatilannetta sekä asiakkaiden tarpeita Suomessa. Työssä pyrittiin vahvistamaan yrityksen asiakasymmärrystä ja tukemaan koneautomaatiotuotteiden markkinointia. Lopputuloksena laadittiin asiakas- ja markkinaraportti, joka sisältää asiakashaastatteluiden tulokset, koneautomaation tuoteportfolion sekä myyntipotentiaalin ja markkina-aseman analyysin.
Työ toteutettiin toiminnallisena projektina hyödyntäen kirjallisuustutkimusta ja puolistrukturoituja asiakashaastatteluja. Haastattelut tarjosivat arvokasta tietoa asiakkaiden näkemyksistä tuotteista, palvelutarpeista ja toimittajavalintojen
kriteereistä. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tulosten mukaan SEW-EURODRIVE Oy:n vahvuuksia ovat tuotteiden laatu, toimitusvarmuus ja tekninen tuki, mutta koneautomaatiotarjonnan tunnettuutta on tarpeen lisätä. Kehitysehdotuksina esitettiin muun muassa kilpailija-analyysi, uusien asiakassegmenttien ja palveluiden kartoittaminen, tuotekustannusten pienentäminen sekä yhteistyöverkostojen laajentaminen. Työ tarjoaa konkreettisia suosituksia asiakasviestinnän ja myyntityön kehittämiseksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena projektina hyödyntäen kirjallisuustutkimusta ja puolistrukturoituja asiakashaastatteluja. Haastattelut tarjosivat arvokasta tietoa asiakkaiden näkemyksistä tuotteista, palvelutarpeista ja toimittajavalintojen
kriteereistä. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tulosten mukaan SEW-EURODRIVE Oy:n vahvuuksia ovat tuotteiden laatu, toimitusvarmuus ja tekninen tuki, mutta koneautomaatiotarjonnan tunnettuutta on tarpeen lisätä. Kehitysehdotuksina esitettiin muun muassa kilpailija-analyysi, uusien asiakassegmenttien ja palveluiden kartoittaminen, tuotekustannusten pienentäminen sekä yhteistyöverkostojen laajentaminen. Työ tarjoaa konkreettisia suosituksia asiakasviestinnän ja myyntityön kehittämiseksi.
