Sosionomin rooli ja tehtävänkuva varhaiskasvatuksessa : pirkanmaalaisen kunnan varhaiskasvatuksen opettajina toimivien näkemyksiä
Kellari, Saara (2025)
Kellari, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Pirkanmaalaisen kunnan varhaiskasvatuksen opettajina toimivien näkemyksiä varhaiskasvatuksen sosionomin roolista, tehtävänkuvasta ja erityisosaamisesta. Tavoitteena oli tuottaa tilaajalle varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan ja roolin kehittämiseen tietoa, jonka avulla olisi mahdollista perustaa varhaiskasvatuksen sosionomin toimia kuntaan. Tutkimuskysymykset olivat: Millainen sosionomin rooli ja tehtävänkuva olisi tarpeellinen kunnan varhaiskasvatuksessa? Millaista ammatillista eritysosaamista varhaiskasvatuksen opettajat tarvitsevat ja toivovat varhaiskasvatuksen sosionomilta?
Tietoperustassa avattiin suomalaista varhaiskasvatusta, varhaiskasvatuksen henkilöstörakennetta ja varhaiskasvatuksen sosionomin kompetensseja sekä sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestön Talentian luomaa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvaa. Tutkimus oli pääsääntöisesti laadullinen, ja aineistonkeruumenetelmänä oli sähköinen kysely, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymyksistä saatu aineisto analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysillä ja avoimista kysymyksistä saatu aineisto analysoitiin teemoittelulla. Aineiston analyysin pääpainona oli avoimien vastauksien teemoittelu. Kyselyyn vastasi viisi (5) varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa ja vastausprosentti oli 35.7%.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen sosionomin toimi on tarpeellinen, mutta myös sen, että tehtävien jakaminen on osittain haastavaa. Varhaiskasvatuksen opettajat nimittivät itselleen enemmän työtehtäviä kuin sosionomille. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävien painotuksen ja roolin kartoittamisessa muodostui viisi (5) pääluokkaa, jotka nimettiin seuraavasti: 1) yhteistyö perheiden kanssa ja vanhemmuuden tukeminen, 2) monialainen verkostotyö, 3) moniammatillinen yhteistyö, 4) vuorovaikutuksen ja osallisuuden vahvistaminen sekä syrjäytymisen ehkäisy ja 5) kiertävä sosionomi. Varhaiskasvatuksen sosionomilta odotetusta erityisosaamisesta nimettiin vastauksien perusteella viisi (5) pääluokkaa, jotka olivat 1) monialaisen verkostotyön osaaminen ja johtaminen, 2) perheiden ja vanhemmuuden tukemisen osaaminen,3) kulttuurisen moninaisuuden osaaminen,4) lastenhoitajien osaaminen sekä 5) vuorovaikutuksen ja osallisuuden vahvistamisen ja syrjäytymisen ehkäisemisen osaaminen. Muodostuneet pääluokat olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa, mutta vastauksista erottui selvästi lastenhoitajien osaamisen tarve. Koska tilaajakuntaan ollaan vasta kehittämässä sosionomin tehtävänkuvaa, ei voida vielä tietää, miten roolijako ryhmässä käytännössä toimii. Jatkotutkimuksena on tärkeää selvittää, millaiseksi varhaiskasvatuksen sosionomin rooli ja työnkuva on muodostunut varhaiskasvatusryhmässä, esimerkiksi kahden vuoden päästä toimien perustamisesta.
Tietoperustassa avattiin suomalaista varhaiskasvatusta, varhaiskasvatuksen henkilöstörakennetta ja varhaiskasvatuksen sosionomin kompetensseja sekä sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestön Talentian luomaa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvaa. Tutkimus oli pääsääntöisesti laadullinen, ja aineistonkeruumenetelmänä oli sähköinen kysely, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymyksistä saatu aineisto analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysillä ja avoimista kysymyksistä saatu aineisto analysoitiin teemoittelulla. Aineiston analyysin pääpainona oli avoimien vastauksien teemoittelu. Kyselyyn vastasi viisi (5) varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa ja vastausprosentti oli 35.7%.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen sosionomin toimi on tarpeellinen, mutta myös sen, että tehtävien jakaminen on osittain haastavaa. Varhaiskasvatuksen opettajat nimittivät itselleen enemmän työtehtäviä kuin sosionomille. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävien painotuksen ja roolin kartoittamisessa muodostui viisi (5) pääluokkaa, jotka nimettiin seuraavasti: 1) yhteistyö perheiden kanssa ja vanhemmuuden tukeminen, 2) monialainen verkostotyö, 3) moniammatillinen yhteistyö, 4) vuorovaikutuksen ja osallisuuden vahvistaminen sekä syrjäytymisen ehkäisy ja 5) kiertävä sosionomi. Varhaiskasvatuksen sosionomilta odotetusta erityisosaamisesta nimettiin vastauksien perusteella viisi (5) pääluokkaa, jotka olivat 1) monialaisen verkostotyön osaaminen ja johtaminen, 2) perheiden ja vanhemmuuden tukemisen osaaminen,3) kulttuurisen moninaisuuden osaaminen,4) lastenhoitajien osaaminen sekä 5) vuorovaikutuksen ja osallisuuden vahvistamisen ja syrjäytymisen ehkäisemisen osaaminen. Muodostuneet pääluokat olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa, mutta vastauksista erottui selvästi lastenhoitajien osaamisen tarve. Koska tilaajakuntaan ollaan vasta kehittämässä sosionomin tehtävänkuvaa, ei voida vielä tietää, miten roolijako ryhmässä käytännössä toimii. Jatkotutkimuksena on tärkeää selvittää, millaiseksi varhaiskasvatuksen sosionomin rooli ja työnkuva on muodostunut varhaiskasvatusryhmässä, esimerkiksi kahden vuoden päästä toimien perustamisesta.
