Kokemuksia lähiesihenkilötyöstä julkisella ja yksityisellä sote-sektorilla
Piispanen, Anu; Uusimäki, Elina (2025)
Piispanen, Anu
Uusimäki, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529793
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä on kokenut merkittäviä rakenteellisia muutoksia hyvinvointialueiden perustamisen myötä lisäten lähiesihenkilötyön vaatimuksia ja monimutkaisuutta. Johtamiskäytänteissä on havaittu eroavaisuuksia julkisen ja yksityisen sote-sektorin välillä, mutta vertailutietoa näiden toimintaympäristöjen lähiesihenkilötyöstä löytyi vähän. Tutkimuksen tavoitteena oli vertailla julkisen ja yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelun lähiesihenkilötyötä ja selvittää, millaisia kokemuksia ja tuen tarpeita lähiesihenkilöillä oli omassa työssään.
Tutkimus toteutettiin laadullisena vertailevana tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla Webropol-kyselyllä julkisen ja yksityisen sote-sektorin lähiesihenkilöiltä ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistui 19 vastaajaa, joista kymmenen toimi julkisella ja yhdeksän yksityisellä sote-sektorilla. Aineisto käsiteltiin systemaattisesti vertailemalla julkisen ja yksityisen sote-sektorin välisiä eroavaisuuksia ja yhteneväisyyksiä esihenkilöiden johtamisen kokemuksissa ja tuen tarpeissa.
Tulosten mukaan lähiesihenkilötyötä kuvasi, että molemmilla sote-sektoreilla johtamistyö on vaativaa ja monipuolista. Erilaisista toimintaympäristöistä ja rakenteista huolimatta yhteistä oli inhimilliset haasteet, kuten henkilöstön jaksamisen tukeminen, työhyvinvoinnin ylläpito ja jatkuva muutos. Julkisella sote-sektorilla korostui kuormittavana raskas organisaatiorakenne ja sen vaikutukset päätöksentekoon, kun taas yksityisellä sote-sektorilla painottui työelämän muutosten kasvaneet vaatimukset. Yhteneväisenä piirteenä esiintyi esihenkilötyön vaativuus ja tarve vahvemmalle tuelle sekä omilta esihenkilöiltä että organisaation johdolta.
Johtopäätöksenä todettiin, että lähiesihenkilötyön onnistuminen edellytti rakenteellista tukea, esihenkilövalmennusta ja toimivia vuorovaikutuskanavia organisaation eri tasojen välillä. Lähiesihenkilöiden kokema tuki vaikutti merkittävästi työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja henkilöstön sitoutumiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää lähijohtamisen kehittämisessä sekä julkisessa että yksityisessä sosiaali- ja terveyspalvelussa vahvis-tamalla osaamista ja johtamisen rakenteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena vertailevana tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla Webropol-kyselyllä julkisen ja yksityisen sote-sektorin lähiesihenkilöiltä ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistui 19 vastaajaa, joista kymmenen toimi julkisella ja yhdeksän yksityisellä sote-sektorilla. Aineisto käsiteltiin systemaattisesti vertailemalla julkisen ja yksityisen sote-sektorin välisiä eroavaisuuksia ja yhteneväisyyksiä esihenkilöiden johtamisen kokemuksissa ja tuen tarpeissa.
Tulosten mukaan lähiesihenkilötyötä kuvasi, että molemmilla sote-sektoreilla johtamistyö on vaativaa ja monipuolista. Erilaisista toimintaympäristöistä ja rakenteista huolimatta yhteistä oli inhimilliset haasteet, kuten henkilöstön jaksamisen tukeminen, työhyvinvoinnin ylläpito ja jatkuva muutos. Julkisella sote-sektorilla korostui kuormittavana raskas organisaatiorakenne ja sen vaikutukset päätöksentekoon, kun taas yksityisellä sote-sektorilla painottui työelämän muutosten kasvaneet vaatimukset. Yhteneväisenä piirteenä esiintyi esihenkilötyön vaativuus ja tarve vahvemmalle tuelle sekä omilta esihenkilöiltä että organisaation johdolta.
Johtopäätöksenä todettiin, että lähiesihenkilötyön onnistuminen edellytti rakenteellista tukea, esihenkilövalmennusta ja toimivia vuorovaikutuskanavia organisaation eri tasojen välillä. Lähiesihenkilöiden kokema tuki vaikutti merkittävästi työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja henkilöstön sitoutumiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää lähijohtamisen kehittämisessä sekä julkisessa että yksityisessä sosiaali- ja terveyspalvelussa vahvis-tamalla osaamista ja johtamisen rakenteita.
