Verkkosivuston rakentaminen ja optimointi : Hirnumedia.net
Hursti, Nette (2025)
Hursti, Nette
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629887
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa Hirnumedia.net -niminen verkkosivusto, parantaa hakukoneoptimointia sekä selvittää, millainen on laadukas ja käyttäjäystävällinen verkkosivusto. Työssä myös tutkittiin, miten sivusto voidaan rakentaa teknisesti ja visuaalisesti toimivaksi, ja miten hakukoneoptimointi voidaan toteuttaa osana sivuston kehittämistä. Työ toteutettiin viikkokohtaisena portfoliona, jossa dokumentoitiin sivuston eteneminen suunnittelu- ja toteutusvaiheissa aina logon suunnittelusta markkinointikampanjoihin.
Tutkimuksessa käytiin läpi brändin rakentamista logojen suunnittelusta alkaen, verkkosivuston ulkoasun sekä erillisen jäsenhuoneen rakentamista, hakukoneoptimointia erilaisia hakusanoja testaillen, sosiaalisen median kanavien perustamista ja sisällön luomista sekä erilaisten markkinointitoimenpiteitä.
Sivuston ollessa valmis, testattiin sen toimivuutta ja käyttäjälähtöisyyttä testikäyttäjien avulla. Testaukseen osallistui viisi eri hevosaiheisia uutissivustoja käyttävää henkilöä. He antoivat palautetta verkkosivuston ulkoasusta, asettelusta ja käytettävyydestä kyselyn kautta, joka toteutettiin Google Forms-palvelussa. Käytettävyys ja monipuolinen sisältö saivat testaajilta eniten kiitosta, kun taas ulkoasuun kaivattiin vielä pientä viimeistelyä. Kysyttäessä, miten todennäköisesti käyttäjät suosittelisivat sivustoa myös muille, saatiin keskiarvoksi 4,8/5. Tällaiset tulokset motivoi kehittämään ja ylläpitämään verkkosivustoa jatkossakin. Opinnäytetyö antoi myös selvityksen, miten verkkosivustoa voidaan parantaa entisestään, jotta verkkosivustolla on mahdollisuus saada lisää käyttäjiä ja parantaa tunnettavuutta suomalaisten hevosuutissivustojen parissa.
Valmiin sivuston toimivuutta ja käyttäjälähtöisyyttä arvioitiin käyttäjätestauksen avulla. Testaukseen osallistui viisi eri-ikäistä hevosalan harrastajaa, jotka antoivat palautetta sivuston ulkoasusta, rakenteesta, käytettävyydestä ja sisällöstä Google Forms -kyselyn kautta. Tulosten perusteella sivusto koettiin selkeäksi, helppokäyttöiseksi ja kohderyhmälleen sopivaksi.
Työ kehitti tekijän osaamista verkkosivuston rakentamisen ja optimoinnin osalta sekä tarjosi arvokasta kokemusta verkkosivuston kehitysprojektista.
Tutkimuksessa käytiin läpi brändin rakentamista logojen suunnittelusta alkaen, verkkosivuston ulkoasun sekä erillisen jäsenhuoneen rakentamista, hakukoneoptimointia erilaisia hakusanoja testaillen, sosiaalisen median kanavien perustamista ja sisällön luomista sekä erilaisten markkinointitoimenpiteitä.
Sivuston ollessa valmis, testattiin sen toimivuutta ja käyttäjälähtöisyyttä testikäyttäjien avulla. Testaukseen osallistui viisi eri hevosaiheisia uutissivustoja käyttävää henkilöä. He antoivat palautetta verkkosivuston ulkoasusta, asettelusta ja käytettävyydestä kyselyn kautta, joka toteutettiin Google Forms-palvelussa. Käytettävyys ja monipuolinen sisältö saivat testaajilta eniten kiitosta, kun taas ulkoasuun kaivattiin vielä pientä viimeistelyä. Kysyttäessä, miten todennäköisesti käyttäjät suosittelisivat sivustoa myös muille, saatiin keskiarvoksi 4,8/5. Tällaiset tulokset motivoi kehittämään ja ylläpitämään verkkosivustoa jatkossakin. Opinnäytetyö antoi myös selvityksen, miten verkkosivustoa voidaan parantaa entisestään, jotta verkkosivustolla on mahdollisuus saada lisää käyttäjiä ja parantaa tunnettavuutta suomalaisten hevosuutissivustojen parissa.
Valmiin sivuston toimivuutta ja käyttäjälähtöisyyttä arvioitiin käyttäjätestauksen avulla. Testaukseen osallistui viisi eri-ikäistä hevosalan harrastajaa, jotka antoivat palautetta sivuston ulkoasusta, rakenteesta, käytettävyydestä ja sisällöstä Google Forms -kyselyn kautta. Tulosten perusteella sivusto koettiin selkeäksi, helppokäyttöiseksi ja kohderyhmälleen sopivaksi.
Työ kehitti tekijän osaamista verkkosivuston rakentamisen ja optimoinnin osalta sekä tarjosi arvokasta kokemusta verkkosivuston kehitysprojektista.
