Neurokirjon lapsi koulussa : sosiaalista osallisuutta tukevat tekijät
Apila-Rekonen, Ira; Räisänen, Helena (2025)
Apila-Rekonen, Ira
Räisänen, Helena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629942
Tiivistelmä
Inkluusio tarkoittaa oppilaiden yhdenvertaista osallistumista ja arvostamista kouluyhteisössä. Sen tavoitteena on tukea jokaisen oppilaan oppimista ja hyvinvointia tarjoamalla tarvittavaa tukea ja mahdollisuuksia täysipainoiseen osallistumiseen koulun arjessa.
Opinnäytetyö käsittelee neurokirjon oppilaiden sosiaalista osallisuutta inklusiivisessa perusopetuksessa. Neurokirjon oppilailla voi olla erilaisia haasteita erityisesti vuorovaikutuksessa ja sosiaalisissa suhteissa, mikä vaikuttaa heidän osallisuuteensa.
Kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin, mitkä tekijät tukevat neurokirjon oppilaiden sosiaalista osallisuutta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee koulua yhteisönä, osallisuutta koulussa sekä neurokirjon oppilaan kohtaamia haasteita ja tarpeita koulussa. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui kahdestatoista tutkimuksesta.
Aineistot analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Analysoinnin kautta saadut tulokset osoittavat, että neurokirjon oppilaan sosiaalista osallisuutta tukevat inklusiivisuutta edistävä kouluyhteisö, pedagogiset toimintatavat, yhteisöllisyyden tukeminen sekä yhteistyö kodin ja koulun välillä.
Tulosten perusteella neurokirjon oppilaan sosiaalista osallisuutta tukevat kouluyhteisö, jossa inklusiivisuus näkyy arjen käytännöissä, kuten hyväksyvässä ilmapiirissä ja kaikkien oppilaiden arvostamisessa. Pedagogiset toimintatavat auttavat neurokirjon oppilaita osallistumaan ja onnistumaan kouluympäristössä. Lisäksi kodin ja koulun välinen avoin ja luottamuksellinen yhteistyö on tärkeää osallisuuden edistämisessä. Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että sosiaalisen osallisuuden edistäminen vaatii monitasoista, johdonmukaista ja jatkuvaa toimintaa. Tulevissa tutkimuksissa on hyvä keskittyä kuulemaan oppilaiden itsensä kokemuksia integraatiosta etenkin nyt, kun oppimisen tuki on uudistunut.
Asiasanat: sosiaalinen osallisuus, neuropsykiatriset häiriöt, inkluusio
Opinnäytetyö käsittelee neurokirjon oppilaiden sosiaalista osallisuutta inklusiivisessa perusopetuksessa. Neurokirjon oppilailla voi olla erilaisia haasteita erityisesti vuorovaikutuksessa ja sosiaalisissa suhteissa, mikä vaikuttaa heidän osallisuuteensa.
Kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin, mitkä tekijät tukevat neurokirjon oppilaiden sosiaalista osallisuutta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee koulua yhteisönä, osallisuutta koulussa sekä neurokirjon oppilaan kohtaamia haasteita ja tarpeita koulussa. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui kahdestatoista tutkimuksesta.
Aineistot analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Analysoinnin kautta saadut tulokset osoittavat, että neurokirjon oppilaan sosiaalista osallisuutta tukevat inklusiivisuutta edistävä kouluyhteisö, pedagogiset toimintatavat, yhteisöllisyyden tukeminen sekä yhteistyö kodin ja koulun välillä.
Tulosten perusteella neurokirjon oppilaan sosiaalista osallisuutta tukevat kouluyhteisö, jossa inklusiivisuus näkyy arjen käytännöissä, kuten hyväksyvässä ilmapiirissä ja kaikkien oppilaiden arvostamisessa. Pedagogiset toimintatavat auttavat neurokirjon oppilaita osallistumaan ja onnistumaan kouluympäristössä. Lisäksi kodin ja koulun välinen avoin ja luottamuksellinen yhteistyö on tärkeää osallisuuden edistämisessä. Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että sosiaalisen osallisuuden edistäminen vaatii monitasoista, johdonmukaista ja jatkuvaa toimintaa. Tulevissa tutkimuksissa on hyvä keskittyä kuulemaan oppilaiden itsensä kokemuksia integraatiosta etenkin nyt, kun oppimisen tuki on uudistunut.
Asiasanat: sosiaalinen osallisuus, neuropsykiatriset häiriöt, inkluusio
