Kliinisen hoitotyön monikulttuurinen moduuliharjoittelu
Lehmonen, Terhi (2025)
Lehmonen, Terhi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629935
Tiivistelmä
Yhteiskunnan maailmanlaajuinen kulttuurinen monimuotoistuminen heijastuu terveydenhuoltoon. Vieraskielisten potilaiden ja asiakkaiden määrät ovat nousseet terveyspalveluissa. Kulttuurillisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden määrä on lisääntynyt terveydenhoidon tutkinto-opinnoissa.
Valmistuneiden kulttuurillisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajien työllistymisen on todettu olevan vähäistä suhteessa kantaväestöön ja valmistuttuaan osa heistä muuttaa pois maasta. Kulttuurillisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden päätöksissä jäädä Suomeen työskentelemään vaikuttavat kokemukset saadusta tuesta opintojen ja kliinisten hoitotyön harjoittelujen aikana, saavutettu hoitotyön taitojen pätevyys opintojen aikana ja kliiniset hoitotyön kokemukset sekä koettu tasapuolinen kohtelu ja onnistunut integraatio työ- ja sosiaalisessa elämässä.
Opinnäytetyö on laadullisin menetelmin toteutettu kehittämistyö. Kehittämistehtävänä oli luoda eräälle Keski-Suomen hyvinvointialueen vuodeosastolle kliinisen hoitotyön monikulttuurisen moduuliharjoittelun toimintamalli, minkä avulla voidaan lisätä kielellisesti ja kulttuurillisesti moninaisille sairaanhoitajaopiskelijoille harjoittelupaikkoja ja edistää integroitumista työ- ja opiskelijayhteisöihin.
Kehittämismenetelmänä käytettiin PDCA-mallia. PDCA-malli toimii jatkuvan kehittämisen mallina. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjaamisesta kliinisessä hoitotyön moduuliharjoittelussa. Tutkimusaineisto kerättiin puolistruktoituina harkinnanvaraisina haastatteluina ja haastattelut analysoitiin induktiivisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajien kokemuksista kliinisen hoitotyön monikulttuurisen moduuliharjoittelun ohjaamisessa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella kieliosaaminen ja kulttuuritietoisuus, opiskelijaohjaajien ohjauspätevyys, kliinisen hoitotyön harjoittelun oppimisympäristö sekä sairaanhoitajaopiskelijan oppimisvalmiudet ovat vaikuttavia tekijöitä onnistuneeseen kliiniseen hoitotyön harjoitteluun. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien kliinisten hoitotyön monikulttuuristen moduuliharjoittelujen suunnittelussa.
Asiasanat: monikulttuurisuus, opiskelijat, kliininen harjoittelu, hoitotyö The global cultural diversification of society is reflected in health care. The number of foreign language speaking patients and clients has increased in health services. The number of culturally and linguistically diverse nursing students has increased in health care degree studies.
The employment rate of culturally and linguistically diverse graduates has been found to be low in relation to the native population, and after graduation, some of them move out of the country. Culturally and linguistically diverse nursing students' decisions to stay in Finland to work are influenced by the experiences of the support received during their studies and clinical nursing practices, the competence of nursing skills achieved during their studies and clinical nursing experiences, as well as the perceived equal treatment and successful integration in work and social life.
This thesis is a development study carried out with qualitative methods. The development task was to create an operating model for a multicultural module training in clinical nursing which can be used to increase the number of internships for linguistically and culturally diverse nursing students and to promote their integration into work and student communities.
The PDCA model was used as the development method. The PDCA model serves as a model for continuous development. The theoretical framework of this thesis was implemented as a literature review. The purpose of this thesis was to describe nurses' experiences of supervising nursing students in clinical nursing module practice. The research material was collected as semi-structured discretionary interviews, and the interviews were analysed inductively. The aim of this thesis was to produce information about nurses' experiences related to supervising multicultural module training in clinical nursing.
The results indicated that language skills and cultural awareness, the guidance qualifications of the student instructors, the learning environment of the clinical nursing practice and the nursing student's learning skills are influential factors for a successful clinical nursing practice. The results of this thesis can be used in the planning of future multicultural modules in clinical nursing.
Keywords: multiculturalism, students, clinical practice, nursing
Valmistuneiden kulttuurillisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajien työllistymisen on todettu olevan vähäistä suhteessa kantaväestöön ja valmistuttuaan osa heistä muuttaa pois maasta. Kulttuurillisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden päätöksissä jäädä Suomeen työskentelemään vaikuttavat kokemukset saadusta tuesta opintojen ja kliinisten hoitotyön harjoittelujen aikana, saavutettu hoitotyön taitojen pätevyys opintojen aikana ja kliiniset hoitotyön kokemukset sekä koettu tasapuolinen kohtelu ja onnistunut integraatio työ- ja sosiaalisessa elämässä.
Opinnäytetyö on laadullisin menetelmin toteutettu kehittämistyö. Kehittämistehtävänä oli luoda eräälle Keski-Suomen hyvinvointialueen vuodeosastolle kliinisen hoitotyön monikulttuurisen moduuliharjoittelun toimintamalli, minkä avulla voidaan lisätä kielellisesti ja kulttuurillisesti moninaisille sairaanhoitajaopiskelijoille harjoittelupaikkoja ja edistää integroitumista työ- ja opiskelijayhteisöihin.
Kehittämismenetelmänä käytettiin PDCA-mallia. PDCA-malli toimii jatkuvan kehittämisen mallina. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjaamisesta kliinisessä hoitotyön moduuliharjoittelussa. Tutkimusaineisto kerättiin puolistruktoituina harkinnanvaraisina haastatteluina ja haastattelut analysoitiin induktiivisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajien kokemuksista kliinisen hoitotyön monikulttuurisen moduuliharjoittelun ohjaamisessa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella kieliosaaminen ja kulttuuritietoisuus, opiskelijaohjaajien ohjauspätevyys, kliinisen hoitotyön harjoittelun oppimisympäristö sekä sairaanhoitajaopiskelijan oppimisvalmiudet ovat vaikuttavia tekijöitä onnistuneeseen kliiniseen hoitotyön harjoitteluun. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien kliinisten hoitotyön monikulttuuristen moduuliharjoittelujen suunnittelussa.
Asiasanat: monikulttuurisuus, opiskelijat, kliininen harjoittelu, hoitotyö
The employment rate of culturally and linguistically diverse graduates has been found to be low in relation to the native population, and after graduation, some of them move out of the country. Culturally and linguistically diverse nursing students' decisions to stay in Finland to work are influenced by the experiences of the support received during their studies and clinical nursing practices, the competence of nursing skills achieved during their studies and clinical nursing experiences, as well as the perceived equal treatment and successful integration in work and social life.
This thesis is a development study carried out with qualitative methods. The development task was to create an operating model for a multicultural module training in clinical nursing which can be used to increase the number of internships for linguistically and culturally diverse nursing students and to promote their integration into work and student communities.
The PDCA model was used as the development method. The PDCA model serves as a model for continuous development. The theoretical framework of this thesis was implemented as a literature review. The purpose of this thesis was to describe nurses' experiences of supervising nursing students in clinical nursing module practice. The research material was collected as semi-structured discretionary interviews, and the interviews were analysed inductively. The aim of this thesis was to produce information about nurses' experiences related to supervising multicultural module training in clinical nursing.
The results indicated that language skills and cultural awareness, the guidance qualifications of the student instructors, the learning environment of the clinical nursing practice and the nursing student's learning skills are influential factors for a successful clinical nursing practice. The results of this thesis can be used in the planning of future multicultural modules in clinical nursing.
Keywords: multiculturalism, students, clinical practice, nursing
