Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Twitch-palvelun kehittämismahdollisuudet ja tulevaisuus VR-, AR- ja AI teknologioiden avulla

Salin, Viivi (2025)

 
Avaa tiedosto
Salin_Viivi.pdf (1.925Mt)
Lataukset: 


Salin, Viivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630002
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus Twitch-palvelun livestriimauksen kehittämismahdollisuuksista virtuaalisen todellisuuden, lisätyn todellisuuden ja tekoälyn avulla. Tutkimuksessa käydään läpi livestriimauksen historiaa ja Twitch-palvelun ominaisuuksia. Opinnäytetyössä nostetaan esille kuinka VR-, AR- ja AI teknologiat näkyvät livestriimauksessa ja käydään niiden integroinnin tuomia haasteita. Tutkimuksen pääkohteena on antaa esimerkkejä uusista virtuaalista todellisuutta, lisättyä todellisuutta tai tekoälyä hyödyntävistä teknologioista, joita voidaan käyttää livestriimauksessa.

Aiheen valinta perustui tekijän kiinnostukseen livestriimausta kohtaan. Ohjelmistokehitysopintojen kautta on näkynyt, kuinka näitä teknologioita on aloitettu hyödyntämään monissa eri palveluissa, joka nostatti kysymyksen siitä miten VR-, AR- ja AI teknologioita on viime aikoina kehitetty livestriimausmaailman käyttöön. Twitch-palvelu päätyi keskeiseksi näkökannaksi työhön siksi, että se oli henkilökohtaisesti tuttu palvelu. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille uusia teknologisia innovaatioita livestriimauksessa ja antaa tulevaan kehitykseen ideoita aiheesta kiinnostuneille.

Tutkimus toteutettiin hyödyntäen erilaisia nettiaineistoja- ja artikkeleita lähteinä. Koska livestriimaus ja sen kehittäminen näillä mainituilla teknologioilla on aika uusi ja alkuvaiheessa oleva aihealue, tieteellisiä tekstejä ei ollut paljoa saatavilla, ja siksi niiden käyttö oli työssä vähäistä. Työssä olevat tiedot tulevat myös aiheen jatkuvan kehityksen takia vanhentumaan nopeasti, minkä takia työn on tarkoitus antaa idea vuonna 2025 kehityksen tilasta.

Opinnäytetyö toi esille minkälaista livestriimaus Twitch-palvelussa ja sen kaltaisilla alustoilla on tällä hetkellä ja miten se on lähtenyt kehittymään VR-, AR- ja AI teknologioiden kannalta. Tutkimus antoi selkeitä esimerkkejä jokaisesta teknologiasta, johon työ keskittyy ja näytti minkälaisia innovaatioita on jo luotu parantamaan livestriimausta sekä katsojan että itse sisällöntuottajan näkökulmasta. Livestriimauksen suosion kasvaessa ja virtuaalisen todellisuuden, lisätyn todellisuuden sekä tekoälyn käytön lisääntyessä kehitykset tällä alalla alkavat yleistyä. Mahdollisuuksia kehitykseen on vielä monia ja tutkimuksessa esiin tulleet teknologiat ovat vasta alkua tälle aallolle innovaatioita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste