Sosiaalisen median hyödyntäminen pienyrityksen lanseerauksessa ja asiakashankinnassa : Viltillä
Haurula, Jutta (2025)
Haurula, Jutta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630036
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää
pienyrityksen lanseerauksessa ja asiakashankinnassa. Työssä tarkastellaan, millaiset sisällöt ja toimintatavat tukevat näkyvyyden kasvua ja auttavat tavoittamaan kohderyhmän kustannustehokkaasti. Tapausesimerkkinä toimii kesällä 2025 Tampereella toiminut Viltillä, joka tarjosi valmiiksi somistettuja piknik-elämyksiä asiakkailleen. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytetään havainnointia. Havainnoinnin avulla seurattiin sosiaalisen median julkaisujen näkyvyyttä,
asiakkaiden sitoutumista sekä palvelun vastaanottoa. Työssä hyödynnetään ajankohtaista
kirjallisuutta digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median merkityksestä pienyritysten
liiketoiminnassa. Tulokset osoittavat, että sosiaalinen media voi toimia pienyrittäjän pääasiallisena ja tehokkaana markkinointikanavana. Instagramin avulla yritys pystyy rakentamaan visuaalista brändiä ja hoitamaan asiakasviestintää, kun taas TikTok lisää näkyvyyttä ja tuo palvelulle
uusia seuraajia. Julkaisujen säännöllisyys, yhtenäinen visuaalinen ilme ja lämmin
viestintäsävy vahvistavat asiakkaiden luottamusta ja kiinnostusta palvelua kohtaan. Tulosten perusteella sosiaalisen median suunnitelmallinen ja kohdennettu käyttö voi merkittävästi tukea pienyrityksen tunnettuuden kasvua ja asiakashankintaa. Sosiaalisen median tarjoamat työkalut ja visuaaliset keinot mahdollistavat yrityksille kustannustehokkaan ja helposti saavutettavan tavan erottua kilpailijoista ja tavoittaa kohdeyleisö.
pienyrityksen lanseerauksessa ja asiakashankinnassa. Työssä tarkastellaan, millaiset sisällöt ja toimintatavat tukevat näkyvyyden kasvua ja auttavat tavoittamaan kohderyhmän kustannustehokkaasti. Tapausesimerkkinä toimii kesällä 2025 Tampereella toiminut Viltillä, joka tarjosi valmiiksi somistettuja piknik-elämyksiä asiakkailleen. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytetään havainnointia. Havainnoinnin avulla seurattiin sosiaalisen median julkaisujen näkyvyyttä,
asiakkaiden sitoutumista sekä palvelun vastaanottoa. Työssä hyödynnetään ajankohtaista
kirjallisuutta digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median merkityksestä pienyritysten
liiketoiminnassa. Tulokset osoittavat, että sosiaalinen media voi toimia pienyrittäjän pääasiallisena ja tehokkaana markkinointikanavana. Instagramin avulla yritys pystyy rakentamaan visuaalista brändiä ja hoitamaan asiakasviestintää, kun taas TikTok lisää näkyvyyttä ja tuo palvelulle
uusia seuraajia. Julkaisujen säännöllisyys, yhtenäinen visuaalinen ilme ja lämmin
viestintäsävy vahvistavat asiakkaiden luottamusta ja kiinnostusta palvelua kohtaan. Tulosten perusteella sosiaalisen median suunnitelmallinen ja kohdennettu käyttö voi merkittävästi tukea pienyrityksen tunnettuuden kasvua ja asiakashankintaa. Sosiaalisen median tarjoamat työkalut ja visuaaliset keinot mahdollistavat yrityksille kustannustehokkaan ja helposti saavutettavan tavan erottua kilpailijoista ja tavoittaa kohdeyleisö.