Kohti parempaa asiakaskokemusta : Asiakaskokemuksen kehittäminen Netigaten tekstianalytiikan avulla Linnanmaan Ravintolamaailmassa
Juotasniemi, Hanna (2025)
Juotasniemi, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakaskokemuksen kehittäminen ravintolaliiketoiminnassa. Toimeksiantajana oli Ravintolamaailma Linnanmaa Oulussa. Opinnäytetyön tehtävänä oli perehtyä Netigaten tekstianalytiikkatyökaluun ja opettaa sen käyttöä vuoropäälliköille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä vuoropäälliköiden osaamista ja luoda pohja Netigaten pysyvälle hyödyntämiselle Linnanmaan Ravintolamaailmassa.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat asiakaskokemuksen kehittäminen ja johtaminen sekä työpaikalla oppiminen ja osaamisen kehittäminen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä, toiminnallinen opinnäytetyö. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja palaveria. Aineisto analysoitiin havainnoinnin ja koulutuksesta saadun palautteen avulla, ja tulokset jäsennettiin sovelluksen hyötyjen perusteella asiakaskokemuksen kehittämisen näkökulmasta.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että Netigaten tekstianalytiikkatyökalu on tehokkaampi asiakasymmärryksen työkalu kuin nykyinen järjestelmä, ja se tarjoaa syvällistä tietoa asiakaspalautteista ja NPS-tuloksista. Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin Netigaten tekstianalytiikkatyökaluun perehtymisen pohjalta palaverissa järjestetty koulutustilaisuus, jossa vuoropäälliköille opetettiin järjestelmän käyttöä. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä Ravintolamaailma Linnanmaan henkilöstö.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat asiakaskokemuksen kehittäminen ja johtaminen sekä työpaikalla oppiminen ja osaamisen kehittäminen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä, toiminnallinen opinnäytetyö. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja palaveria. Aineisto analysoitiin havainnoinnin ja koulutuksesta saadun palautteen avulla, ja tulokset jäsennettiin sovelluksen hyötyjen perusteella asiakaskokemuksen kehittämisen näkökulmasta.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että Netigaten tekstianalytiikkatyökalu on tehokkaampi asiakasymmärryksen työkalu kuin nykyinen järjestelmä, ja se tarjoaa syvällistä tietoa asiakaspalautteista ja NPS-tuloksista. Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin Netigaten tekstianalytiikkatyökaluun perehtymisen pohjalta palaverissa järjestetty koulutustilaisuus, jossa vuoropäälliköille opetettiin järjestelmän käyttöä. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä Ravintolamaailma Linnanmaan henkilöstö.