Hinattavan henkilönostimen vetoaisan vahvistaminen
Varjo, Teemu (2025)
Varjo, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia hinattavan henkilönostimen vetoaisan rakenteellista kestävyyttä ja kehittää vahvistusratkaisu, joka parantaa sen kestävyyttä erilaisissa kuormitustilanteissa. Työn toimeksiantajana toimi Dinolift Oy.
Lähtötilanteessa oli havaittu nostimen vetoaisan vaurioitumisia. Työn aluksi selvitettiin vaurioiden mahdollisia syitä ja tämän perusteella pyrittiin löytämään ratkaisuja ongelmaan.
Työ toteutettiin tutkimalla aisan rakenteita SolidWorks-ohjelmalla. Nykyiselle vetoaisalle suoritettiin FEM-simulointi, jonka avulla selvitettiin sen kuormitus-kestävyys ja jännitysjakaumat. Tämän jälkeen kehitettiin uusi vahvistettu ratkaisu, joka mallinnettiin ja simuloitiin samalla menetelmällä. Simulointien tuloksia verrattiin keskenään.
Työn lopputuloksena saatiin analyysit sekä nykyiselle vetoaisalle, että uudelle vahvistetulle ratkaisulle. Uusi vahvistettu ratkaisu tuotti paremman lopputuloksen analyyseissa kuin nykyinen aisa. Analyysin perusteella voitiin todeta, että vahvistettu ratkaisu voisi ehkäistä vaurioita.
Uusi ratkaisu oli hieman nykyistä rakennetta painavampi. Rakenteeltaan ratkaisu oli hyvin lähellä nykyistä, joten valmistettavuuteen ei tulisi merkittäviä muutoksia, mikä on tuotannon kannalta tärkeä etu. Jatkossa olisi mahdollista tutkia esimerkiksi erilaisten materiaalien käyttöä vetoaisassa sekä suorittaa kenttätestejä, joilla vahvistetun rakenteen toimivuus voitaisiin varmistaa todellisissa käyttöolosuhteissa.
Lähtötilanteessa oli havaittu nostimen vetoaisan vaurioitumisia. Työn aluksi selvitettiin vaurioiden mahdollisia syitä ja tämän perusteella pyrittiin löytämään ratkaisuja ongelmaan.
Työ toteutettiin tutkimalla aisan rakenteita SolidWorks-ohjelmalla. Nykyiselle vetoaisalle suoritettiin FEM-simulointi, jonka avulla selvitettiin sen kuormitus-kestävyys ja jännitysjakaumat. Tämän jälkeen kehitettiin uusi vahvistettu ratkaisu, joka mallinnettiin ja simuloitiin samalla menetelmällä. Simulointien tuloksia verrattiin keskenään.
Työn lopputuloksena saatiin analyysit sekä nykyiselle vetoaisalle, että uudelle vahvistetulle ratkaisulle. Uusi vahvistettu ratkaisu tuotti paremman lopputuloksen analyyseissa kuin nykyinen aisa. Analyysin perusteella voitiin todeta, että vahvistettu ratkaisu voisi ehkäistä vaurioita.
Uusi ratkaisu oli hieman nykyistä rakennetta painavampi. Rakenteeltaan ratkaisu oli hyvin lähellä nykyistä, joten valmistettavuuteen ei tulisi merkittäviä muutoksia, mikä on tuotannon kannalta tärkeä etu. Jatkossa olisi mahdollista tutkia esimerkiksi erilaisten materiaalien käyttöä vetoaisassa sekä suorittaa kenttätestejä, joilla vahvistetun rakenteen toimivuus voitaisiin varmistaa todellisissa käyttöolosuhteissa.
