Brändi, joka työllistää – henkilöbrändin ja portfolion vaikutus luovalla alalla
Jukka, Laura (2025)
Jukka, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730199
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Krealle. Krea on luova toimisto, johon kuuluu Krean toimistoa ylläpitävät markkinoinnin opettajat, jotka toimivat oppilaille ohjaajina projektien ajan, ja Haaga-Helian markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoita. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda portfolio ja työssä ei käsitelty laajasti muita työnhaun muotoja tai yleisiä urasuunnittelun malleja, vaan keskityttiin visuaalisen ja strategisen portfolion rakentamiseen.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin elokuussa 2025 ja saatettiin päätökseen joulukuussa 2025. Työn aikana hyödynnettiin kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä, kuten Kortesuo (2021), Kurvinen, Laine ja Tolvanen (2017) sekä Gorbatov, Khapora ja Lysova (2021).
Tietoperustassa käytiin läpi mitä henkilöbrändi on, miten se kannattaa rakentaa ja miten henkilöbrändiä voi hyödyntää työnhaussa. Verkkoportfoliota koskevassa tietoperustassa selvitettiin toimivan verkkoportfolion rakennetta, sisältöä ja visuaalista ilmettä ja miten sen voi yhdistää henkilöbrändiin ja työnhakuun luoden eheän kokonaisuuden.
Opinnäytetyön lopputulos oli ammattimainen verkkoportfolio, joka täytti asetetut tavoitteet ja tukee ammatillista osaamista. Lopputuloksena syntyi Canva-alustalle toteutettu verkkoportfolio, joka esittelee työnäytteitä ja kuvastaa tekijän persoonaa visuaalisen ilmeen kautta. Portfolio täytti asetetut tavoitteet ja on suunnattu luovan alan työnantajille.
Verkkoportfoliosta tuli työnäytteitä esittelevä ja se kuvastaa visuaalisen ilmeen kautta henkilön persoonaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt verkkoportfolio on nähtävissä osoitteessa: https://laura-jukka-portfolio.my.canva.site/laura-jukka-jukkis/
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin elokuussa 2025 ja saatettiin päätökseen joulukuussa 2025. Työn aikana hyödynnettiin kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä, kuten Kortesuo (2021), Kurvinen, Laine ja Tolvanen (2017) sekä Gorbatov, Khapora ja Lysova (2021).
Tietoperustassa käytiin läpi mitä henkilöbrändi on, miten se kannattaa rakentaa ja miten henkilöbrändiä voi hyödyntää työnhaussa. Verkkoportfoliota koskevassa tietoperustassa selvitettiin toimivan verkkoportfolion rakennetta, sisältöä ja visuaalista ilmettä ja miten sen voi yhdistää henkilöbrändiin ja työnhakuun luoden eheän kokonaisuuden.
Opinnäytetyön lopputulos oli ammattimainen verkkoportfolio, joka täytti asetetut tavoitteet ja tukee ammatillista osaamista. Lopputuloksena syntyi Canva-alustalle toteutettu verkkoportfolio, joka esittelee työnäytteitä ja kuvastaa tekijän persoonaa visuaalisen ilmeen kautta. Portfolio täytti asetetut tavoitteet ja on suunnattu luovan alan työnantajille.
Verkkoportfoliosta tuli työnäytteitä esittelevä ja se kuvastaa visuaalisen ilmeen kautta henkilön persoonaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt verkkoportfolio on nähtävissä osoitteessa: https://laura-jukka-portfolio.my.canva.site/laura-jukka-jukkis/
