Hankintojen kehittäminen mittaamisen ja jaottelun avulla
Tuominen, Ville (2025)
Tuominen, Ville
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730204
Tiivistelmä
Hankinnoilla tarkoitetaan jonkin yrityksen koko ostotoimintaa. Hankintojen merkitys on siis yrityksille erittäin suuri ja voi muodostaa selvästi suurimman osan sen kokonaiskuluista. Tämän takia niiden kehittäminen on erittäin tärkeää. Tämä opinnäytetyö käy läpi, miten yritys voi kehittää hankintatoimeaan mittaamisen ja jaottelun avulla. Työn tavoitteena on toimia yksinkertaisena oppaana aiheesta kiinnostuneille.
Työ käsittelee erilaisia tapoja, joiden avulla yritys voi hankintojaan kehittää. Aluksi käydään läpi, miten hankintoja voidaan mitata ja analysoida sekä miksi mittareiden ja analyysien käyttö on tärkeää. Tämän jälkeen kerrotaan erilaisista jaottelutavoista ja mitä hyötyjä niistä on. Lopuksi käsitellään toimittajien mittaamista ja miten toimitusketjua voidaan hallita erilaisilla strategioilla.
Työ käsittelee erilaisia tapoja, joiden avulla yritys voi hankintojaan kehittää. Aluksi käydään läpi, miten hankintoja voidaan mitata ja analysoida sekä miksi mittareiden ja analyysien käyttö on tärkeää. Tämän jälkeen kerrotaan erilaisista jaottelutavoista ja mitä hyötyjä niistä on. Lopuksi käsitellään toimittajien mittaamista ja miten toimitusketjua voidaan hallita erilaisilla strategioilla.
