Palautusprosessin kehittäminen
Isotalo, Julia (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730258
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Pemamekin palautuslavaprosessin kulkua, sekä selvittää palautuvien osien juurisyitä. Työn tarkoituksena oli kehittää palautuslavaprosessia niin, että palautuvien osien määrää saataisiin pienennettyä ja hukka minimoitua.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja käytännön toteutuksesta. Ensimmäisessä vaiheessa perehdyttiin teoria osuuteen ja palautusprosessin nykytilaan. Teoria osuudessa käsiteltiin yleisellä tasolla Leanin perusperiaatteita hukan minimoimisesta sekä Lean-teorian tuesta prosesseihin. Tämän jälkeen työssä tehtiin nykytila-analyysia, jonka tarkoituksena oli perehtyä tämänhetkiseen tilanteeseen ja kartoittaa nykytilanne syvällisesti. Nykytila-analyysissa hyödynnettiin haastatteluja, dokumentteja, sekä havainnointia yrityksen toimitiloissa. Näiden menetelmien avulla saatiin ymmärrys kohdeyrityksen palautuslavaprosessin nykytilanteesta ja ongelmakohdista sekä tunnistettiin kehityskohteita.
Lopputuloksena luotiin toimenpidesuunnitelma palautuslavaprosessin kehitystarpeista, joka sisältää monia eri kehityskohteita, jotka liittyvät palautuslavaprosessin kehittämiseen ja tukemiseen. Tämän lisäksi työntekijöille luotiin ohje, jonka avulla palautuvien osien merkkaaminen tulee selkeämmäksi ja yhtenäiseksi.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja käytännön toteutuksesta. Ensimmäisessä vaiheessa perehdyttiin teoria osuuteen ja palautusprosessin nykytilaan. Teoria osuudessa käsiteltiin yleisellä tasolla Leanin perusperiaatteita hukan minimoimisesta sekä Lean-teorian tuesta prosesseihin. Tämän jälkeen työssä tehtiin nykytila-analyysia, jonka tarkoituksena oli perehtyä tämänhetkiseen tilanteeseen ja kartoittaa nykytilanne syvällisesti. Nykytila-analyysissa hyödynnettiin haastatteluja, dokumentteja, sekä havainnointia yrityksen toimitiloissa. Näiden menetelmien avulla saatiin ymmärrys kohdeyrityksen palautuslavaprosessin nykytilanteesta ja ongelmakohdista sekä tunnistettiin kehityskohteita.
Lopputuloksena luotiin toimenpidesuunnitelma palautuslavaprosessin kehitystarpeista, joka sisältää monia eri kehityskohteita, jotka liittyvät palautuslavaprosessin kehittämiseen ja tukemiseen. Tämän lisäksi työntekijöille luotiin ohje, jonka avulla palautuvien osien merkkaaminen tulee selkeämmäksi ja yhtenäiseksi.
