Kulttuurituottaja kuraattorina : taidekuratoinnin prosessit kulttuurituottajan näkökulmasta
Ala-aho, Iida (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada käsitys siitä, kuinka monipuolisesti kulttuurituottajat kohtaavat erilaisia taidesisältöjä. Lisäksi työssä pohdittiin, millaiset valmiudet ja pätevyydet kulttuurituottajilla on käsitellä näitä sisältöjä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kulttuurituottajan ja taidekuraattorin työnkuvia. Molempien ammattien taustoja kartoitettiin ja näiden välistä rajaa pohdittiin. Aiheeseen perehdyttiin myös käymällä läpi taidekuratointia kulttuurituottajan näkökulmasta, joka toteutettiin vertailemalla työnkuvia ja pohtimalla myös niiden samankaltaisuuksia.
Lisäksi taidekuratoinnin teemojen pohjalta tehtiin katsaus taidenäyttelyn tuotantoon case-tutkimuksen avulla, jossa pohdittiin kulttuurituottajan valmiuksia järjestää taidenäyttely. Tuotantoa arvioitiin muun muassa käymällä läpi taidekuratoinnin prosesseja.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kysely, jossa selvitettiin kulttuurituottajien koulutustaustaa, työkokemusta ja kokemuksia taidesisältöjen tuottamisesta. Kyselyn tarkoituksena oli ymmärtää, millaisissa rooleissa kulttuurituottajat toimivat sisällöntuotannossa: sisällöntuotanto tarkoitti tässä kontekstissa sitä, miten tuottajat osallistuivat taidesisältöjen valmisteluun ja toteutukseen kuten ideointiin, organisointiin, tuotannolliseen tukeen, esillepanoon ja viestintään.
Kyselystä kävi ilmi, että kulttuurituottajalta löytyy valmiuksia toteuttaa taidesisältöjä osana työtään. Lisäkoulutusta kuitenkin tarvittaisiin eri taidetekniikoiden hallitsemisesta, ja erilaisten työpajojen ohjaamisesta.
Opinnäytetyöstä kävi ilmi, että kulttuurituottajien kokemukset taidesisällöistä jakautuivat pääosin kahteen eri mielipiteeseen. Toinen osa oli sitä mieltä, että taide on olennainen osa kulttuurituottajuutta ja valmiuksia taidesisältöjen tuottamiseen ja taiteellisiin valintoihin löytyy, kun taas toisen osan mielestä kulttuurituottaja on taiteellisen sisällön hankkija ja organisoija eikä sen tekijä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kulttuurituottajan ja taidekuraattorin työnkuvia. Molempien ammattien taustoja kartoitettiin ja näiden välistä rajaa pohdittiin. Aiheeseen perehdyttiin myös käymällä läpi taidekuratointia kulttuurituottajan näkökulmasta, joka toteutettiin vertailemalla työnkuvia ja pohtimalla myös niiden samankaltaisuuksia.
Lisäksi taidekuratoinnin teemojen pohjalta tehtiin katsaus taidenäyttelyn tuotantoon case-tutkimuksen avulla, jossa pohdittiin kulttuurituottajan valmiuksia järjestää taidenäyttely. Tuotantoa arvioitiin muun muassa käymällä läpi taidekuratoinnin prosesseja.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kysely, jossa selvitettiin kulttuurituottajien koulutustaustaa, työkokemusta ja kokemuksia taidesisältöjen tuottamisesta. Kyselyn tarkoituksena oli ymmärtää, millaisissa rooleissa kulttuurituottajat toimivat sisällöntuotannossa: sisällöntuotanto tarkoitti tässä kontekstissa sitä, miten tuottajat osallistuivat taidesisältöjen valmisteluun ja toteutukseen kuten ideointiin, organisointiin, tuotannolliseen tukeen, esillepanoon ja viestintään.
Kyselystä kävi ilmi, että kulttuurituottajalta löytyy valmiuksia toteuttaa taidesisältöjä osana työtään. Lisäkoulutusta kuitenkin tarvittaisiin eri taidetekniikoiden hallitsemisesta, ja erilaisten työpajojen ohjaamisesta.
Opinnäytetyöstä kävi ilmi, että kulttuurituottajien kokemukset taidesisällöistä jakautuivat pääosin kahteen eri mielipiteeseen. Toinen osa oli sitä mieltä, että taide on olennainen osa kulttuurituottajuutta ja valmiuksia taidesisältöjen tuottamiseen ja taiteellisiin valintoihin löytyy, kun taas toisen osan mielestä kulttuurituottaja on taiteellisen sisällön hankkija ja organisoija eikä sen tekijä.
