Tutortoiminta osana toisen asteen opiskelijahyvinvointia : erkat, opot & tutorit yhteistä toimintamallia luomassa
Ahtiala, Hanna-Riikka (2025)
Ahtiala, Hanna-Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730289
Tiivistelmä
Nuorten syrjäytyminen sekä yleinen pahoinvointi on ollut runsaasti esillä yhteiskunnallisissa keskusteluissa. Yksi tapa panostaa nuoriin ja heidän hyvinvointiinsa on huolehtia ja panostaa koulutukseen sekä siirtymiseen koulutuksesta työelämään. Yhteisöllisyyteen pitää panostaa heti opintojen alkaessa.
Opinnäytetyössä kehitettiin tutortoimintaa toisen asteen opiskelijahyvinvoinnin edistämiseksi Salon seudun ammattiopistossa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tukea paremmaksi -hankkeen kanssa. Tavoitteena oli kehittää ja vahvistaa erityisopettajien, opinto-ohjaajien ja tutoropiskelijoiden välistä yhteistyötä. Työssä selvitettiin, millä keinoin yhteistyötä voidaan käynnistää ja tukea sekä millaista tukea tutorit tarvitsevat vaativassa tehtävässään. Kehittämistyön taustalla oli tarve lisätä opiskelijoiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja opintoihin kiinnittymistä. Tutoropiskelijoita voitaisiin myös hyödyntää enemmän oppilaitoksen arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Aineistoa kerättiin kyselyillä erityisopettajille, opinto-ohjaajille ja tutoreille sekä järjestämällä kehittämistyöpajoja sekä Erätauko-menetelmään pohjautuvia keskustelutilaisuuksia. Oppilaitoksen sisältä valikoitui muutama pilottiala, jossa toteutettiin kehittämistutkimuksen työpajat. Aineisto analysoitiin laadullisesti teemoittelemalla, ja kyselyaineiston määrällisiä osuuksia tarkasteltiin kuvailevasti. Kehittämistutkimus toteutettiin kevään 2025 aikana.
Tulosten mukaan tutortoiminta voi merkittävästi tukea opiskelijoiden hyvinvointia, erityisesti yhteisöllisyyden, vertaistuen ja näkyvyyden kautta. Tutorit toivoivat toimintaan selkeyttä, konkreettisia tehtäviä ja aikuisen tukea. Yhteistyö erityisopettajien ja opinto-ohjaajien kanssa nähtiin tärkeänä, mutta sen onnistuminen edellyttää yhteistä suunnittelua ja aktiivista vuorovaikutusta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotuksia tutortoiminnan kehittämiseksi ja yhteistyökäytäntöjen vahvistamiseksi. Kehittämistutkimuksen lopputuloksena oppilaitokseen laadittiin kuvaukset henkilöstölle ja opiskelijoille tutortoiminnasta. Työn tuloksia voidaan hyödyntää osana oppilaitoksen kehittämistyötä ja opiskelijahyvinvoinnin edistämistä. Youth exclusion and general deterioration of their well-being have been widely discussed in social debates. One way to invest in young people and their well-being is to invest in education and the transition from education to working life. A sense of community should be fostered as soon as the studies begin.
The thesis focused on developing peer tutoring activities to promote student well-being at Salo Region Vocational College. The thesis was carried out in co-operation with the Tukea paremmaksi project. The aim was to enhance and strengthen collaboration between special education teachers, guidance counsellors, and tutor students. The work examined how this collaboration can be initiated and supported, and what kind of support tutors need in their demanding task. The background of the development work was the need to increase student participation, community spirit and integration into studies. Tutor students could also be more involved in the everyday life of the educational institution.
The thesis was carried out as a developmental research study. The data was collected through surveys targeted at special education teachers, guidance counsellors, and tutors, as well as by organizing development workshops and discussion sessions based on the Erätauko method. A few pilot areas were selected within the educational institution, where development research workshops were carried out. The collected material was analysed qualitatively through thematic analysis, and the quantitative parts of the survey material were examined descriptively. The development study was carried out during the spring of 2025.
The results indicate that peer tutoring can significantly support student well-being, particularly by fostering a sense of community, peer support, and visibility. Tutors expressed a need for clarity, concrete tasks, and support from adults. Collaboration with special education teachers and guidance counsellors was considered as essential, but it requires joint planning and active interaction.
The thesis resulted in proposals to develop tutoring activities and collaboration practices. As a result of the development study, descriptions of tutoring were prepared for both staff and students. The results can be used to support the institution’s development efforts and to promote student well-being.
Opinnäytetyössä kehitettiin tutortoimintaa toisen asteen opiskelijahyvinvoinnin edistämiseksi Salon seudun ammattiopistossa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tukea paremmaksi -hankkeen kanssa. Tavoitteena oli kehittää ja vahvistaa erityisopettajien, opinto-ohjaajien ja tutoropiskelijoiden välistä yhteistyötä. Työssä selvitettiin, millä keinoin yhteistyötä voidaan käynnistää ja tukea sekä millaista tukea tutorit tarvitsevat vaativassa tehtävässään. Kehittämistyön taustalla oli tarve lisätä opiskelijoiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja opintoihin kiinnittymistä. Tutoropiskelijoita voitaisiin myös hyödyntää enemmän oppilaitoksen arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Aineistoa kerättiin kyselyillä erityisopettajille, opinto-ohjaajille ja tutoreille sekä järjestämällä kehittämistyöpajoja sekä Erätauko-menetelmään pohjautuvia keskustelutilaisuuksia. Oppilaitoksen sisältä valikoitui muutama pilottiala, jossa toteutettiin kehittämistutkimuksen työpajat. Aineisto analysoitiin laadullisesti teemoittelemalla, ja kyselyaineiston määrällisiä osuuksia tarkasteltiin kuvailevasti. Kehittämistutkimus toteutettiin kevään 2025 aikana.
Tulosten mukaan tutortoiminta voi merkittävästi tukea opiskelijoiden hyvinvointia, erityisesti yhteisöllisyyden, vertaistuen ja näkyvyyden kautta. Tutorit toivoivat toimintaan selkeyttä, konkreettisia tehtäviä ja aikuisen tukea. Yhteistyö erityisopettajien ja opinto-ohjaajien kanssa nähtiin tärkeänä, mutta sen onnistuminen edellyttää yhteistä suunnittelua ja aktiivista vuorovaikutusta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotuksia tutortoiminnan kehittämiseksi ja yhteistyökäytäntöjen vahvistamiseksi. Kehittämistutkimuksen lopputuloksena oppilaitokseen laadittiin kuvaukset henkilöstölle ja opiskelijoille tutortoiminnasta. Työn tuloksia voidaan hyödyntää osana oppilaitoksen kehittämistyötä ja opiskelijahyvinvoinnin edistämistä.
The thesis focused on developing peer tutoring activities to promote student well-being at Salo Region Vocational College. The thesis was carried out in co-operation with the Tukea paremmaksi project. The aim was to enhance and strengthen collaboration between special education teachers, guidance counsellors, and tutor students. The work examined how this collaboration can be initiated and supported, and what kind of support tutors need in their demanding task. The background of the development work was the need to increase student participation, community spirit and integration into studies. Tutor students could also be more involved in the everyday life of the educational institution.
The thesis was carried out as a developmental research study. The data was collected through surveys targeted at special education teachers, guidance counsellors, and tutors, as well as by organizing development workshops and discussion sessions based on the Erätauko method. A few pilot areas were selected within the educational institution, where development research workshops were carried out. The collected material was analysed qualitatively through thematic analysis, and the quantitative parts of the survey material were examined descriptively. The development study was carried out during the spring of 2025.
The results indicate that peer tutoring can significantly support student well-being, particularly by fostering a sense of community, peer support, and visibility. Tutors expressed a need for clarity, concrete tasks, and support from adults. Collaboration with special education teachers and guidance counsellors was considered as essential, but it requires joint planning and active interaction.
The thesis resulted in proposals to develop tutoring activities and collaboration practices. As a result of the development study, descriptions of tutoring were prepared for both staff and students. The results can be used to support the institution’s development efforts and to promote student well-being.
