Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pienet hetket, suuret tunteet : sensitiivinen vuorovaikutus alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa

Rahomäki, Jenna (2025)

 
Avaa tiedosto
Rahomaki_Jenna.pdf (401.3Kt)
Lataukset: 


Rahomäki, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi sensitiivinen vuorovaikutus on erityisen merkityksellistä alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa sekä millä tavoin se tukee lasten turvallisuuden tunnetta, kiintymyssuhteita ja kokonaisvaltaista kehitystä. Tavoitteena oli koota ja jäsentää ajankohtaista tietoa sensitiivisyyden merkityksestä lapsen hyvinvoinnille, sosioemotionaaliselle kasvulle ja oppimisen edellytyksille. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen toimeksiantajana toimi Varsinais-Suomessa sijaitseva yksityinen päiväkoti.
Tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatuksen tavoitteita ja alle kolmevuotiaiden lasten kehityksen erityispiirteitä, kiintymyssuhdemalleja sekä sensitiivistä vuorovaikutusta pedagogisesta näkökulmasta. Aineisto kerättiin systemaattisesti kotimaisista ja kansainvälisistä tietokannoista, joista hyödynnettiin Theseusta, Finnaa ja Vaski-Finnaa sekä yliopistollisia opinnäytetietokantoja, kuten JYX, HELDA, Trepo, Oula-Finna. Lisäksi hakuja tehtiin kansainvälisistä tietokannoista, kuten ERICistä ja Scopuksesta, jotta aineistoon saataisiin laajempi ja monipuolisempi näkökulma. Aineistoksi valikoitui kuusi suomalaista tutkimusta ja teosta, jotka analysoitiin laadullisen teemoittelun avulla.
Tulosten perusteella sensitiivinen vuorovaikutus rakentui kolmesta keskeisestä teemasta: 1) yksilöllisestä ja kiireettömästä kohtaamisesta arjen tilanteissa, 2) tunteiden tunnistamisesta ja säätelyn tukemisesta sekä 3) hoivasta ja pysyvien kiintymyssuhteiden luomisesta. Sensitiivisyys vahvisti lapsen turvallisuuden tunnetta, tuki varhaista tunnesäätelyä ja loi pohjan myönteiselle sosiaaliselle kehitykselle ja oppimiselle. Tulokset osoittivat, että sensitiivisen vuorovaikutuksen toteutuminen edellytti sekä kasvattajan ammatillista herkkyyttä että rakenteellisia edellytyksiä, kuten pienryhmätoimintaa, pysyviä aikuissuhteita ja riittäviä resursseja. Johtopäätösten mukaan sensitiivinen vuorovaikutus on laadukkaan varhaiskasvatuksen perusta, joka turvaa lapsen hyvinvoinnin ja tasapainoisen kehityksen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste