Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kansainvälisen brändin lanseeraaminen uusille kohdemarkkinoille

Rinta-Panttila, Sandra (2015)

 
Avaa tiedosto
rinta-panttila_sandra.pdf (784.9Kt)
Lataukset: 


Rinta-Panttila, Sandra
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045929
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön tarkoituksena on selvittää, minkälaiset syyt ovat johtaneet yritysten ja brändien kansainvälistymiseen ja millä tavoin kansainvälistyminen on vaikuttanut brändiin sekä minkälaisia eroja lanseerauksiin kohdistuu uusille kohdemarkkinoille lanseerattaes-sa. Alaongelmat tutkivat muun muassa sitä, minkälaisia tavoitteita yrityksellä on ollut kan-sainvälistymisen suhteen, onko uusilla kohdemarkkinoilla ollut olemassa vastaavanlainen tuote tai palvelu sinne mentäessä, minkälaisia toimenpiteitä on jouduttu tekemään brändin säilyttämisen vuoksi, onko yrityksen haluamat mielikuvat brändistä saatu säilytettyä ja noudatetaanko kansainvälistymisprosessissa aina samaa mallia ja ovatko lanseeraukselle asetetut tavoitteet aina samat.

Työn teoriaosuudessa esitellään, mitä ovat brändit, miksi brändejä on olemassa, mitkä asiat vaikuttavat ja mitä tulee ottaa huomioon niitä rakentaessa. Tämän lisäksi syvenny-tään yritysten kansainvälistymisen syihin, edellytyksiin, seurauksiin, tavoitteisiin, teorioihin ja kohdemarkkinoihin. Viimeisenä paneudutaan lanseeraukseen ja sitä ohjaavaan proses-siin.

Kvalitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tässä opinnäytetyössä haastattelua, jossa haastateltiin seitsemää kansainvälisen brändin lanseerauksiin erikoistunutta henki-löä. Haastattelut tehtiin vuoden 2015 alkupuolella. Haastateltavia lähestyttiin sähköpostit-se ja viesteissä kerrottiin tutkimuksen keskeisimmät tutkimusongelmat. Teemahaastattelu antoi mahdollisuuden esittää tarkentavia kysymyksiä haastattelun yhteydessä.

Lopputuloksena voidaan todeta, että yritysten syyt kansainvälistymiselle ovat monimuotoi-sia ja päätöksiin vaikuttavat useat eri tekijät samanaikaisesti. Syyt eivät ole ainoastaan rationaalisia, vaan lisäksi niitä ohjaavat omat arvot ja mielikuvat.

Kansainvälistyminen on vaikuttanut brändiin niin, että yrityksen tulee tarkemmin varjella brändiään, sillä toiminta usein tapahtuu tytäryhtiön tai yhteistyökumppanin avulla. Tällöin yritykseltä vaaditaan standardisointia ja vahvaa konseptointityötä.

Lanseeraukset eroavat paljon eri kohdemarkkinoiden ja yritysten välillä. Eniten eroavai-suuksia aiheuttivat kulttuurierot sekä se, mitä tuotetta tai palvelua oltiin lanseeraamassa
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste