Asiakaspalvelukanavien muutos ja asiakkaiden odotukset LähiTapiola Idän Iisalmen konttorilla
Kauppinen, Antti; Kauppinen, Tiina (2025)
Kauppinen, Antti
Kauppinen, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730493
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten LähiTapiola Idän Iisalmen asiakkaat kokevat eri palvelukanavat ja sen, missä kanavissa he haluavat asioida tulevaisuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää yrityksen palveluita niin, että ne vastaavat asiakkaiden ajatuksia ja tarpeita. Työ toteutettiin yhdessä LähiTapiola Idän kanssa asiakaslähtöisesti.
Teoreettinen viitekehys muodostui monikanavaisen asiakaskokemuksen sekä palvelumuotoilun ympärille. Tarkastelun keskiössä olivat asiakastyytyväisyys, asiakaslähtöisyys ja asiakaspalvelukanavien muutos. Lisäksi teoriassa tarkasteltiin digitalisaation vaikutusta asiakkaiden asiointiin finanssialalla.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Kyselyyn vastasi LähiTapiola Idän Iisalmen konttorilla asioivia asiakkaita. Tulosten perusteella asiakkaat pitävät tärkeänä kivijalkakonttorilla saamaansa palvelua, mutta toisaalta myös digitaalisten palvelukanavien helppokäyttöisyyttä ja niiden sujuvuutta. Eri kanavien yhteensovittamisen merkitys nousi tutkimuksessa myös esiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että LähiTapiola Idän palvelukanavia kannattaa kehittää niin, että ne muodostavat kokonaisuuden, jossa sekä henkilökohtainen fyysinen palvelu sekä digitaalinen palvelu tukevat toisiaan.
Teoreettinen viitekehys muodostui monikanavaisen asiakaskokemuksen sekä palvelumuotoilun ympärille. Tarkastelun keskiössä olivat asiakastyytyväisyys, asiakaslähtöisyys ja asiakaspalvelukanavien muutos. Lisäksi teoriassa tarkasteltiin digitalisaation vaikutusta asiakkaiden asiointiin finanssialalla.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Kyselyyn vastasi LähiTapiola Idän Iisalmen konttorilla asioivia asiakkaita. Tulosten perusteella asiakkaat pitävät tärkeänä kivijalkakonttorilla saamaansa palvelua, mutta toisaalta myös digitaalisten palvelukanavien helppokäyttöisyyttä ja niiden sujuvuutta. Eri kanavien yhteensovittamisen merkitys nousi tutkimuksessa myös esiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että LähiTapiola Idän palvelukanavia kannattaa kehittää niin, että ne muodostavat kokonaisuuden, jossa sekä henkilökohtainen fyysinen palvelu sekä digitaalinen palvelu tukevat toisiaan.
