Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus : Case M. Kokkonen Ky
Kokkonen, Otto (2025)
Kokkonen, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730194
Tiivistelmä
Verkkosivujen merkitys pienille ja keskisuurille yrityksille kasvoi jatkuvasti, ja digitaalisen näkyvyyden kehittäminen nähtiin tärkeänä osana liiketoiminnan tukemista. M. Kokkonen Ky:llä ei ollut aiemmin omaa verkkosivustoa, joten tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa selkeä, asiakaslähtöinen ja helppokäyttöinen sivusto, joka esitteli yrityksen palvelut ja paransi yhteydenoton sujuvuutta. Tavoitteena oli tuottaa sivusto, joka tukisi yrityksen toimintaa ja vastaisi sen asiakkaiden tiedontarpeisiin.
Toteutus perustui laadulliseen lähestymistapaan, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla toimeksiantajaa, keräämällä palautetta asiakkailta ja vertailemalla muiden kuljetusalan yritysten verkkosivustoja. Suunnittelussa hyödynnettiin verkkosivujen käytettävyyden, saavutettavuuden ja asiakaslähtöisyyden periaatteita. Sivusto toteutettiin Squarespace-alustalla sen helppokäyttöisyyden, valmiiden mallipohjien ja ylläpidon yksinkertaisuuden vuoksi.
Tuloksena syntyi responsiivinen ja visuaalisesti yrityksen ilmeeseen sovitettu verkkosivusto, joka sisälsi palveluesittelyt, yritysinformaation ja yhteydenottolomakkeen. Sivuston rakenne tehtiin selkeäksi ja helposti laajennettavaksi tulevia kehitystarpeita varten. Palveluiden näkyvyys ja yhteydenoton helppous paranivat merkittävästi.
Johtopäätöksenä verkkosivut tarjosivat yritykselle toimivan digitaalisen alustan, joka vahvisti sen näkyvyyttä ja palveli sekä nykyisiä että tulevia asiakkaita. Projektin perusteella voitiin todeta, että pienikin yritys pystyi toteuttamaan kustannustehokkaat ja käytettävyydeltään laadukkaat verkkosivut hyvien suunnitteluperiaatteiden ja sopivan alustan avulla.
Toteutus perustui laadulliseen lähestymistapaan, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla toimeksiantajaa, keräämällä palautetta asiakkailta ja vertailemalla muiden kuljetusalan yritysten verkkosivustoja. Suunnittelussa hyödynnettiin verkkosivujen käytettävyyden, saavutettavuuden ja asiakaslähtöisyyden periaatteita. Sivusto toteutettiin Squarespace-alustalla sen helppokäyttöisyyden, valmiiden mallipohjien ja ylläpidon yksinkertaisuuden vuoksi.
Tuloksena syntyi responsiivinen ja visuaalisesti yrityksen ilmeeseen sovitettu verkkosivusto, joka sisälsi palveluesittelyt, yritysinformaation ja yhteydenottolomakkeen. Sivuston rakenne tehtiin selkeäksi ja helposti laajennettavaksi tulevia kehitystarpeita varten. Palveluiden näkyvyys ja yhteydenoton helppous paranivat merkittävästi.
Johtopäätöksenä verkkosivut tarjosivat yritykselle toimivan digitaalisen alustan, joka vahvisti sen näkyvyyttä ja palveli sekä nykyisiä että tulevia asiakkaita. Projektin perusteella voitiin todeta, että pienikin yritys pystyi toteuttamaan kustannustehokkaat ja käytettävyydeltään laadukkaat verkkosivut hyvien suunnitteluperiaatteiden ja sopivan alustan avulla.
