Strateginen kilpailuedun johtaminen ravintola-alalla
Kovanen, Jari (2025)
Kovanen, Jari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730266
Tiivistelmä
Ravintola-ala toimii jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä, jossa strategisen kilpailuedun rakentaminen on noussut keskeiseksi menestystekijäksi. Muuttuva toimintaympäristö edellyttää ravintola-alan yrityksiltä strategisia valintoja ja uskottavaa arvolupausta, jolla voidaan luoda ja ylläpitää kilpailuetua. Tavoitteena oli selvittää miten ravintola-alan yritykset voivat strategisten valintojen avulla rakentaa ja ylläpitää kilpailuetua muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna viidelle ravintola-alan asiantuntijalle. Haastateltavat olivat yrittäjiä ja asiantuntijoita, joilla oli keskeinen rooli liiketoiminnassa sekä kokemusta strategisesta johtamisesta, liiketoiminnan kehittämisestä ja kilpailuedun rakentamisesta. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui Porterin kilpailustrategioista, sinisen meren strategiasta sekä resurssipohjaisesta teoriasta. Tulokset osoittivat, että kilpailuetu syntyy muutoskyvykkyydestä, vuorovaikutustaidoista ja arvolupauksen
lunastamisesta. Vaikeasti jäljiteltäviä etuja ovat tunneälykkyys, vuorovaikutustaidot ja persoonallinen asiakaskohtaaminen. Johtopäätöksenä todettiin, että strategia ei voi olla staattinen pitkän aikavälin suunnitelma, vaan sen tulee perustua muuttumattomien asiakastarpeiden tunnistamiseen.
Haastateltavat korostivat, että strategia kannattaa kiinnittää tarpeiden ylemmille tasoille, joissa perustarpeiden lisäksi korostuvat elämyksellisyys ja kokemuksellisuus. Strategian jalkauttaminen edellyttää henkilöstön sitouttamista, selkeää viestintää ja yrityskulttuuria, jonka keskiössä on jatkuva oppiminen ja kehittäminen.
Arvolupaus, arvon innovointi, asiakaskokemus, elämyksellisyys, erilaistaminen, kilpailuetu, kokemuksellisuus,
muutoskyvykkyys, ravintola-ala, strateginen johtaminen, toimintaympäristö, vuorovaikutustaidot.
lunastamisesta. Vaikeasti jäljiteltäviä etuja ovat tunneälykkyys, vuorovaikutustaidot ja persoonallinen asiakaskohtaaminen. Johtopäätöksenä todettiin, että strategia ei voi olla staattinen pitkän aikavälin suunnitelma, vaan sen tulee perustua muuttumattomien asiakastarpeiden tunnistamiseen.
Haastateltavat korostivat, että strategia kannattaa kiinnittää tarpeiden ylemmille tasoille, joissa perustarpeiden lisäksi korostuvat elämyksellisyys ja kokemuksellisuus. Strategian jalkauttaminen edellyttää henkilöstön sitouttamista, selkeää viestintää ja yrityskulttuuria, jonka keskiössä on jatkuva oppiminen ja kehittäminen.
Arvolupaus, arvon innovointi, asiakaskokemus, elämyksellisyys, erilaistaminen, kilpailuetu, kokemuksellisuus,
muutoskyvykkyys, ravintola-ala, strateginen johtaminen, toimintaympäristö, vuorovaikutustaidot.
