Esihenkilön rooli muutosjohtamisessa : esihenkilötyö ja muutosjohtaminen omistajanvaihdoksen jälkeen - Case K&R Riihola Oy
Mustonen, Elina (2025)
Mustonen, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730267
Tiivistelmä
Esihenkilötyöllä on merkittävä vaikutus organisaation toimintaan, erityisesti muutostilanteissa. Sen avulla voidaan tukea henkilöstön hyvinvointia, vahvistaa tiimien yhtenäisyyttä ja edistää muutoksen onnistumista. Omistajanvaihdoksen jälkeen tapahtuva muutos vaikuttaa sekä johtamiseen, että työyhteisön dynamiikkaan, joten sen hallinta vaatii suunnitelmallisuutta, viestintää ja ihmislähtöistä johtajuutta. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin esihenkilön toiminta tuki tiimin yhtenäisyyttä ja muutoksenhallintaa Kotipizza-ravintoloissa omistajanvaihdoksen jälkeen, sekä esittää kehittämisehdotuksia tuleviin muutostilanteisiin.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin mixed methods- lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kyselyllä neljän ravintolan henkilöstöltä, sekä teemahaastatteluilla, joihin osallistui kolme ravintolapäällikköä ja yksi omistaja. Kyselyn määrälliset tulokset analysoitiin jakaumien ja keskiarvojen avulla, ja haastatteluaineisto teemoitettiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tulosten perusteella muutosprosessi koettiin aluksi epäselvänä ja kuormittavana, mutta esihenkilöiden saavutettavuus, avoin viestintä ja tuki auttoivat päälliköitä ja henkilöstöä sopeutumaan. Ravintolapäälliköt toimivat sillanrakentajina omistajien ja henkilöstön välillä, heidän roolinsa oli keskeinen luottamuksen ja yhteishengen ylläpitämisessä. Omistajan näkökulmasta muutos nähtiin pitkäjänteisenä prosessina, jossa yrityskulttuurin ja johtajuuden kehittäminen oli avainasemassa.
Johtopäätösten mukaan onnistunut muutos edellytti avointa viestintää, esihenkilöiden valmennusta ja henkilöstön osallistamista päätöksentekoon. Tulevaisuudessa organisaation tulisi panostaa erityisesti johdon ja esihenkilöiden vuorovaikutus- ja palautetaitoihin, sekä psykologisen turvallisuuden ylläpitämiseen. Muutos nähtiin mahdollisuutena vahvistaa organisaation yhteisöllisyyttä ja rakentaa kestävää johtajuutta.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin mixed methods- lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kyselyllä neljän ravintolan henkilöstöltä, sekä teemahaastatteluilla, joihin osallistui kolme ravintolapäällikköä ja yksi omistaja. Kyselyn määrälliset tulokset analysoitiin jakaumien ja keskiarvojen avulla, ja haastatteluaineisto teemoitettiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tulosten perusteella muutosprosessi koettiin aluksi epäselvänä ja kuormittavana, mutta esihenkilöiden saavutettavuus, avoin viestintä ja tuki auttoivat päälliköitä ja henkilöstöä sopeutumaan. Ravintolapäälliköt toimivat sillanrakentajina omistajien ja henkilöstön välillä, heidän roolinsa oli keskeinen luottamuksen ja yhteishengen ylläpitämisessä. Omistajan näkökulmasta muutos nähtiin pitkäjänteisenä prosessina, jossa yrityskulttuurin ja johtajuuden kehittäminen oli avainasemassa.
Johtopäätösten mukaan onnistunut muutos edellytti avointa viestintää, esihenkilöiden valmennusta ja henkilöstön osallistamista päätöksentekoon. Tulevaisuudessa organisaation tulisi panostaa erityisesti johdon ja esihenkilöiden vuorovaikutus- ja palautetaitoihin, sekä psykologisen turvallisuuden ylläpitämiseen. Muutos nähtiin mahdollisuutena vahvistaa organisaation yhteisöllisyyttä ja rakentaa kestävää johtajuutta.
