Instagram-markkinointiviestintäsuunnitelma kauneushoitolalle
Shala, Ylberina (2025)
Shala, Ylberina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830579
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin Kauneushoitola BESA:n toimeksiannosta, ja sen tavoitteena oli luoda yritykselle Instagram-markkinointiviestintäsuunnitelma. Työn tarkoituksena oli tuottaa suunnitelma, joka vahvistaa yrityksen visuaalista ilmettä, lisää johdonmukaisuutta ja tukee brändin näkyvyyttä.
Tietoperustassa tarkasteltiin digitaalista markkinointia ja Instagramia markkinointialustana. Suunnittelun tueksi hyödynnettiin markkinoinnin malleja, kuten SOSTAC- ja MRACE-mallia sekä benchmarking-menetelmää. Näitä malleja sovellettiin toiminnallisessa osuudessa luomaan tavoiteteellinen ja johdonmukainen pohja markkinointiviestinnän suunnittelulle.
Empiirisessä osuudessa analysointiin Kauneushoitola BESA:n nykyinen markkinointiviestintä ja kohderyhmä, minkä jälkeen hyödynnettiin benchmarking-analyysiä ja ostajapersoona-ajattelua kehityskohteiden tunnistamiseksi. Analyysien pohjalta muodostui kokonaiskuva, millainen sisältö tukee yrityksen tavoitteita. Työ rajattiin Instagram-markkinointiin, ja tietoperustan pohjalta tuotoksina syntyivät vuosikello, kahden viikon sisältökalenteri ja visuaaliset esimerkkijulkaisut.
Tuotokset antavat yritykselle selkeän rungon Instagram-markkinoinnin suunnitteluun ja visuaalisen ilmeen vahvistamiseen. Ne tarjoavat yritykselle helposti sovellettavan ohjeistuksen, jota BE-SA voi hyödyntää tulevissa kampanjoissa sekä laajennettaessa markkinointia muille sosiaalisen median alustoille.
Tietoperustassa tarkasteltiin digitaalista markkinointia ja Instagramia markkinointialustana. Suunnittelun tueksi hyödynnettiin markkinoinnin malleja, kuten SOSTAC- ja MRACE-mallia sekä benchmarking-menetelmää. Näitä malleja sovellettiin toiminnallisessa osuudessa luomaan tavoiteteellinen ja johdonmukainen pohja markkinointiviestinnän suunnittelulle.
Empiirisessä osuudessa analysointiin Kauneushoitola BESA:n nykyinen markkinointiviestintä ja kohderyhmä, minkä jälkeen hyödynnettiin benchmarking-analyysiä ja ostajapersoona-ajattelua kehityskohteiden tunnistamiseksi. Analyysien pohjalta muodostui kokonaiskuva, millainen sisältö tukee yrityksen tavoitteita. Työ rajattiin Instagram-markkinointiin, ja tietoperustan pohjalta tuotoksina syntyivät vuosikello, kahden viikon sisältökalenteri ja visuaaliset esimerkkijulkaisut.
Tuotokset antavat yritykselle selkeän rungon Instagram-markkinoinnin suunnitteluun ja visuaalisen ilmeen vahvistamiseen. Ne tarjoavat yritykselle helposti sovellettavan ohjeistuksen, jota BE-SA voi hyödyntää tulevissa kampanjoissa sekä laajennettaessa markkinointia muille sosiaalisen median alustoille.
