Vantaan ja Keravan hyvinvointitarjottimen koettu hyödyllisyys ja helppokäyttöisyys sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten näkökulmasta
Johansson, Laura (2025)
Johansson, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Vantaan ja Keravan hyvinvointitarjottimen koettu hyödyllisyys ja helppokäyttöisyys ovat vaikuttaneet sen käyttöönottoon sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten keskuudessa. Vantaan ja Keravan hyvinvointitarjotin on hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) palvelutarjotin, joka on kehitetty ja käyttöönotettu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (VAKE) osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP) vuosina 2023–2025.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vakiinnuttaa hyvinvointitarjotin osaksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten päivittäistä työtä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluohjauksen työvälineeksi. Opinnäytetyössä hyödynnettiin teoreettisena perustana Technology Acceptance Modelia (TAM), jonka mukaan teknologian hyväksymiseen vaikuttavat sen koettu hyödyllisyys ja helppokäyttöisyys.
Opinnäytetyön toteutuksessa kehittämisen viitekehyksenä hyödynnettiin jatkuvan kehittämisen PDCA-mallia. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa haastateltavina toimivat VAKEn hyte-avainhenkilöt. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tuloksien perusteella laadittiin kehittämisehdotus hyvinvointitarjottimen vakiintumisen tueksi.
Haastatteluiden tuloksien mukaan Vantaan ja Keravan hyvinvointitarjottimen käyttöönottoon vaikuttavat sen käytettävyys ja hyödyllisyys, ammattilaisten kokemukset sekä erilaiset käyttöä tukevat tekijät, kuten viestintä ja markkinointi. Haastattelussa korostuivat hyvinvointitarjottimen hyödyllisyys ja helppokäyttöisyys, jotka ovat keskeisiä myös opinnäytetyön kehittämisehdotuksessa. Kehittämisehdotuksen perusteella hyvinvointitarjottimen vakiintumista voidaan tukea organisaation sisäisellä säännöllisellä viestinnällä ja hyvinvointitarjottimen hyvällä käytettävyydellä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vakiinnuttaa hyvinvointitarjotin osaksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten päivittäistä työtä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluohjauksen työvälineeksi. Opinnäytetyössä hyödynnettiin teoreettisena perustana Technology Acceptance Modelia (TAM), jonka mukaan teknologian hyväksymiseen vaikuttavat sen koettu hyödyllisyys ja helppokäyttöisyys.
Opinnäytetyön toteutuksessa kehittämisen viitekehyksenä hyödynnettiin jatkuvan kehittämisen PDCA-mallia. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa haastateltavina toimivat VAKEn hyte-avainhenkilöt. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tuloksien perusteella laadittiin kehittämisehdotus hyvinvointitarjottimen vakiintumisen tueksi.
Haastatteluiden tuloksien mukaan Vantaan ja Keravan hyvinvointitarjottimen käyttöönottoon vaikuttavat sen käytettävyys ja hyödyllisyys, ammattilaisten kokemukset sekä erilaiset käyttöä tukevat tekijät, kuten viestintä ja markkinointi. Haastattelussa korostuivat hyvinvointitarjottimen hyödyllisyys ja helppokäyttöisyys, jotka ovat keskeisiä myös opinnäytetyön kehittämisehdotuksessa. Kehittämisehdotuksen perusteella hyvinvointitarjottimen vakiintumista voidaan tukea organisaation sisäisellä säännöllisellä viestinnällä ja hyvinvointitarjottimen hyvällä käytettävyydellä.
