Maahanmuuttajataustaisen kollegan perehdytys hoitoalalla : oppimateriaali kieli- ja kulttuuritietoiseen hoitotyöhön
Lindström, Heli (2025)
Lindström, Heli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730153
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on maahanmuuttajataustaisen kollegan tukeminen työyhteisössä kieli- ja kulttuuritietoisesti. Aihe on ajankohtainen, sillä maahanmuuttajataustaisten hoitajien määrä Suomessa on ollut kasvusuuntainen viime vuosikymmeninä. Monikulttuuriset työyhteisöt tarjoavat uusia näkökulmia ja osaamista, mutta ne voivat myös tuoda mukanaan kielellisiä ja kulttuurisia haasteita, jotka ovat tärkeitä tunnistaa ja huomioida jo perehdytysprosessissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten maahanmuuttajataustainen hoitoalan ammattilainen tulisi kohdata ja perehdyttää uuteen työympäristöön ottaen huomioon kielelliset ja kulttuuriset eroavaisuudet. Tavoitteena oli tuottaa Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) viestinnän opetuksen käyttöön PowerPoint-esitys aiheesta.
Tietoperusta koostuu kieli- ja kulttuuritietoisuutta käsittelevästä teoriasta, aiemmista tutkimuksista sekä hoitoalan perehdyttämiskäytänteistä. Lisäksi työssä perehdytään laadukkaan oppimateriaalin ja diaesityksen periaatteisiin, joiden avulla voidaan varmistaa tuotoksen pedagoginen laatu ja käytettävyys opetuksessa. Tuloksena syntynyt diaesitys sisältää tiivistettyä teoriatietoa, käytännön esimerkkejä ja pohdintakysymyksiä opiskelijoiden ammatillisen kasvun tueksi. PowerPoint-esityksessä käsitellään muun muassa kulttuurierojen ymmärtämistä, työyhteisön roolia maahanmuuttajataustaisen työntekijän tukemisessa sekä perehdytyksen erityispiirteitä monikulttuurisessa ympäristössä.
Työn tuotoksena syntynyt materiaali tukee kulttuuritietoista toimintaa ja edistää yhdenvertaisuutta hoitoalan työyhteisöissä. Opinnäytetyö vahvistaa opiskelijoiden ja työyhteisöjen valmiuksia kohdata monikulttuurisia tilanteita rakentavasti ja ammatillisesti. Työn luotettavuutta lisää ajantasaisen teoriatiedon käyttö sekä selkeä yhteys teorian ja toiminnallisen tuotoksen välillä. Opinnäytetyö osoittaa, että monikulttuurisessa työympäristössä toimiminen vaatii sensitiivistä lähestymistapaa. Koko työyhteisö tulee saattaa tietoisiksi kieli- ja kulttuuritietoisista toimintatavoista. Näiden keinojen avulla voidaan myötävaikuttaa maahanmuuttajataustaisen kollegan onnistuneeseen perehdytykseen.
Tietoperusta koostuu kieli- ja kulttuuritietoisuutta käsittelevästä teoriasta, aiemmista tutkimuksista sekä hoitoalan perehdyttämiskäytänteistä. Lisäksi työssä perehdytään laadukkaan oppimateriaalin ja diaesityksen periaatteisiin, joiden avulla voidaan varmistaa tuotoksen pedagoginen laatu ja käytettävyys opetuksessa. Tuloksena syntynyt diaesitys sisältää tiivistettyä teoriatietoa, käytännön esimerkkejä ja pohdintakysymyksiä opiskelijoiden ammatillisen kasvun tueksi. PowerPoint-esityksessä käsitellään muun muassa kulttuurierojen ymmärtämistä, työyhteisön roolia maahanmuuttajataustaisen työntekijän tukemisessa sekä perehdytyksen erityispiirteitä monikulttuurisessa ympäristössä.
Työn tuotoksena syntynyt materiaali tukee kulttuuritietoista toimintaa ja edistää yhdenvertaisuutta hoitoalan työyhteisöissä. Opinnäytetyö vahvistaa opiskelijoiden ja työyhteisöjen valmiuksia kohdata monikulttuurisia tilanteita rakentavasti ja ammatillisesti. Työn luotettavuutta lisää ajantasaisen teoriatiedon käyttö sekä selkeä yhteys teorian ja toiminnallisen tuotoksen välillä. Opinnäytetyö osoittaa, että monikulttuurisessa työympäristössä toimiminen vaatii sensitiivistä lähestymistapaa. Koko työyhteisö tulee saattaa tietoisiksi kieli- ja kulttuuritietoisista toimintatavoista. Näiden keinojen avulla voidaan myötävaikuttaa maahanmuuttajataustaisen kollegan onnistuneeseen perehdytykseen.
