Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Klassisen kitaran intarsia: rosetin valmistus nykymenetelmillä

Ruokonen, Erkki (2025)

 
Avaa tiedosto
Ruokonen_Erkki.pdf (10.84Mt)
Lataukset: 


Ruokonen, Erkki
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830644
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli nykyaikaisten digitaalisten menetelmien soveltuvuus perinteisen klassisen kitaran intarsian suunnitteluun ja valmistamiseen. Intarsialla tarkoitetaan puunkoristelua, jossa erilaisia leikkaamalla tai sahaamalla työstettyjä kuviovanereita tai -viiluja upotetaan koristeltavaan pintaan. Tutkimuksessa selvitettiin nykyaikaisten menetelmien hyödyntämistä erityisesti kitaran ääniaukon ornamenttikoristeen – rosetin – valmistuksessa. Tutkimuksessa perehdyttiin niin yksittäiskappaleiden kuin pienehköjen sarjojen valmistukseen. Empiirisessä tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin käytännössä tällaisia mallinnuksia puuviiluilla.

Tutkimuksessa selvitetään, mitä asioita täytyy huomioida suunniteltaessa ja toteutettaessa klassisen kitaran intarsiaa nykytekniikoilla, erityisesti rosetin teossa. Tutkimustuloksista havaitaan, mitä hyötyä CAD-suunnittelu ja lasertyöstömenetelmät voivat tarjota verrattuna perinteisten menetelmien käyttöön.

Työn sisältö kuvaa myös, millainen on nykyaikaisen klassisen kitaran intarsia, millainen on sen tyypillinen muoto ja rakenne. Tutkimuksesta selviää, mitä välineitä, materiaaleja ja tekniikoita työssä käytetään sekä millä tavoin tyypillinen, perinteinen tai laserleikattu rosetti upotetaan kitaran kansipuuhun. Muotoilullisten ja teknisten seikkojen ohella luodaan myös lyhyt katsaus intarsian ja kitaran historiaan.

Tutkimusaineiston analysoimiseen ja tulkintaan käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimusmetodit olivat vertaileva kausaalinen tutkimus ja havainnointi. Havainnoinnissa käytettiin apuna kokemuksellisen oppimisen menetelmää (learning by doing) käytännön toiminnan avulla.

Nykyaikaisten menetelmien avulla voidaan nopeuttaa intarsiatyötä, parantaa työn tarkkuutta ja saada aikaan kustannussäästöjä. Nykyajan teknologia voi myös tarjota uusia yksilöllisiä ilmaisumahdollisuuksia intarsiaan sekä parantaa intarsiatyön laatua. Tutkimusta voidaan tältä osin hyödyntää vaikkapa restauroinnin tai puumuotoilun intarsiaopetuksessa. Työn tuloksia voidaan soveltaa suoraan sekä mallintamistyössä että rakentamisessa.


Asiasanat: digitaalinen valmistus, intarsia, kitara, laserleikkaus, rosetti
 
ABSTRACT

The objective of the thesis was to explore the applicability of modern digital methods to the design and production of traditional classical guitar inlay. Inlay refers to the art of decorating wooden surfaces by embedding patterned veneers or plywoods—crafted through cutting or sawing—into the surface being ornamented. The study focused particularly on the use of contemporary digital technologies in creating the ornamental sound hole decoration of the guitar, known as the rosette. Both one-off production and small-series manufacturing were examined. In the empirical section, such designs were modeled and implemented in practice using wood veneers.

The thesis examines the factors that must be considered when designing and producing classical guitar inlay with modern technologies, especially in rosette making. The findings highlight the potential advantages that CAD design and laser-cutting methods can offer compared to traditional handcrafted techniques.

The thesis also describes the characteristics, forms, and structures of modern classical guitar inlay. It presents the tools, materials, and techniques used, and the methods by which traditional or laser-cut rosettes are inlaid into the guitar’s soundboard. In addition to technical and design considerations, a brief historical overview of both inlay decoration and the guitar is provided.
Qualitative methods were used for data analysis and interpretation. The methodological approach combined comparative causal research and observation. The experiential learning method (learning by doing) was applied through hands-on practical experimentation.

The results show that modern digital methods can accelerate inlay work, improve accuracy, and reduce costs. Contemporary technology also offers new opportunities for individual artistic expression and enhances the quality of inlay craftsmanship. The findings of the study can be applied in restoration work, inlay decoration education, and wood design practices, as well as directly in modelling and guitar construction.

Keywords: digital fabrication, inlay, guitar, laser cutting, rosette
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste