Nuorten aikuisten tavoittaminen kirjastoissa : katsaus viestinnän hyödyntämiseen nuorten aikuisten tavoittamisen näkökulmasta
Paski, Oskari (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830710
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, miten tällä hetkellä kirjastot tavoittavat viestintää hyödyntäen nuoria aikuisia ja keinoja, joilla sitä voitaisiin mahdollisesti parantaa. Nuoret aikuiset voivat välillä olla kirjastoille haastava kohderyhmä tavoittaa, joten on tärkeää löytää mahdollisia kanavia ja tapoja, joiden kautta kirjastot voivat luoda yhteyden heihin. Viestinnän osalta opinnäytteessä keskitytään pääosin sosiaalisen median viestintään sen yleisen käytön vuoksi nuorten aikuisten keskuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä, johon aineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselynä. Tutkimuksella haluttiin tavoittaa 18–29-vuotiaita nuoria aikuisia ja selvittää heidän kokemuksiaan kirjastojen sosiaalisesta mediasta ja sen vaikutuksesta heihin. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa anonyyminä kyselynä, ja siihen vastasi yhteensä 83 nuorta aikuista.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että kirjastojen viestintä tavoittaa nuoret aikuiset vaihtelevasti. Alle puolet kyselyyn vastanneista nuorista aikuisista on ylipäätään nähnyt kirjastoja sosiaalisessa mediassa. Tulosten pohjalta voidaan myös tulkita suurella osalla nuorista aikuisista olevan kiinnostusta kirjastojen palveluita kohtaan, mutta tietoisuus niistä voi olla paikoin vähäistä. Tuloksista nähdään myös, että sosiaalisella medialla on suuri vaikutus nuoriin aikuisiin, joten sen hyödyntäminen heidän tavoittamiseensa olisi kirjastoille erittäin hyödyllistä. Tutkimuksen perusteella voidaan siis päätellä kirjastoilla olevan hyvä mahdollisuus tavoittaa ja tuoda nuoria aikuisia kirjastoon, kunhan viestintä toteutetaan kohderyhmää kiinnostavalla tyylillä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä, johon aineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselynä. Tutkimuksella haluttiin tavoittaa 18–29-vuotiaita nuoria aikuisia ja selvittää heidän kokemuksiaan kirjastojen sosiaalisesta mediasta ja sen vaikutuksesta heihin. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa anonyyminä kyselynä, ja siihen vastasi yhteensä 83 nuorta aikuista.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että kirjastojen viestintä tavoittaa nuoret aikuiset vaihtelevasti. Alle puolet kyselyyn vastanneista nuorista aikuisista on ylipäätään nähnyt kirjastoja sosiaalisessa mediassa. Tulosten pohjalta voidaan myös tulkita suurella osalla nuorista aikuisista olevan kiinnostusta kirjastojen palveluita kohtaan, mutta tietoisuus niistä voi olla paikoin vähäistä. Tuloksista nähdään myös, että sosiaalisella medialla on suuri vaikutus nuoriin aikuisiin, joten sen hyödyntäminen heidän tavoittamiseensa olisi kirjastoille erittäin hyödyllistä. Tutkimuksen perusteella voidaan siis päätellä kirjastoilla olevan hyvä mahdollisuus tavoittaa ja tuoda nuoria aikuisia kirjastoon, kunhan viestintä toteutetaan kohderyhmää kiinnostavalla tyylillä.
