Koulutuksen kehittäminen vertaisauditointiin asumisyksikön asukkaille
Jämsä, Essi (2025)
Jämsä, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830825
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Tukena-organisaatiolle osana vertaisauditoinnin kehittämisen prosessia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeorganisaation vertaisauditoinnin prosessia luomalla ja pilotoimalla koulutus vertaisauditointiin. Koulutuksen myötä kehitysvammaisuuden tai muun syyn vuoksi erityistä tukea tarvitsevat asumisyksiköissä asuvat asiakkaat voivat toteuttaa toiminnan arviointia, mikä lisää heidän osallisuuttaan vertaisarviointiprosessiin. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa hyödynnettiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä.
Tutkimuksen tavoitteena oli vahvistaa Tukena-organisaation asiakkaiden osallisuutta palveluiden kehittämisessä vertaisauditoinnin avulla. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miten vertaisauditointiprosessissa voidaan mahdollistaa kehitysvammaisten tai muun syyn vuoksi erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden osallisuus sekä millaisin keinoin saavutettavuus voidaan prosessissa huomioida.
Opinnäytetyöprosessiin kuului vertaisauditointikoulutuksen pilotoinnin suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä Tukena-organisaation työntekijöiden kanssa. Koulutusta järjestettiin asumisyksikössä kolmena päivänä 1,5 tuntia ja siihen osallistui 6 asumisyksikön asukasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjallisista lähteistä sekä koulutuspilottipäiviä havainnoimalla ja arvioimalla. Koulutuksessa käytettyjen saavutettavuutta ja osallisuutta mahdollistavien keinojen toimivuutta ja riittävyyttä arvioitiin keskustelemalla, keräämällä palautetta koulutukseen osallistuneilta asukkailta, havainnoimalla ja reflektoimalla koulutusten sisältöä yhdessä muiden työntekijöiden kanssa.
Tutkimuksen tulosten mukaan toiminnalliset menetelmät ovat hyvä keino tukemaan asukkaiden osallisuutta koulutusprosessissa sekä koulutuksen sisältöjen saavutettavuutta. Vertaisauditoinnista on tarkoitus kehittää pysyvä osa kohdeorganisaation laatutyötä ja opinnäytetyö on olennainen osa tämän laatutyön ja kehityksen edistämistä ja eteenpäin viemistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli vahvistaa Tukena-organisaation asiakkaiden osallisuutta palveluiden kehittämisessä vertaisauditoinnin avulla. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miten vertaisauditointiprosessissa voidaan mahdollistaa kehitysvammaisten tai muun syyn vuoksi erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden osallisuus sekä millaisin keinoin saavutettavuus voidaan prosessissa huomioida.
Opinnäytetyöprosessiin kuului vertaisauditointikoulutuksen pilotoinnin suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä Tukena-organisaation työntekijöiden kanssa. Koulutusta järjestettiin asumisyksikössä kolmena päivänä 1,5 tuntia ja siihen osallistui 6 asumisyksikön asukasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjallisista lähteistä sekä koulutuspilottipäiviä havainnoimalla ja arvioimalla. Koulutuksessa käytettyjen saavutettavuutta ja osallisuutta mahdollistavien keinojen toimivuutta ja riittävyyttä arvioitiin keskustelemalla, keräämällä palautetta koulutukseen osallistuneilta asukkailta, havainnoimalla ja reflektoimalla koulutusten sisältöä yhdessä muiden työntekijöiden kanssa.
Tutkimuksen tulosten mukaan toiminnalliset menetelmät ovat hyvä keino tukemaan asukkaiden osallisuutta koulutusprosessissa sekä koulutuksen sisältöjen saavutettavuutta. Vertaisauditoinnista on tarkoitus kehittää pysyvä osa kohdeorganisaation laatutyötä ja opinnäytetyö on olennainen osa tämän laatutyön ja kehityksen edistämistä ja eteenpäin viemistä.
