TAMKin sosionomiopiskelijoiden motivoituneisuus opintoihin : motivaation eroavaisuudet vuosikurssien välillä
Järvinen, Anniina; Lahtinen, Taru (2025)
Järvinen, Anniina
Lahtinen, Taru
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112930858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112930858
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden lähtökohtia opintojen alussa ja niitä motivaatiotekijöitä, jotka vaikuttavat vahvistavasti tai heikentävästi opiskelumotivaatioon. Opinnäytetyössä tutkittiin, onko motivaatiossa eroja vuosikurssien välillä. Aihe syntyi sosionomiopintojen aikana käydyistä keskusteluista, ja tekijät olivat itse osa tutkimuksen kohderyhmää. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös sitä, mitä mieltä opiskelijat ovat senhetkisestä opintojen sisällöstä ja toteutustavasta. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä opiskelumotivaatioon vaikuttavista tekijöistä ja opintojen yleisestä toimivuudesta. Huomion kohteena olivat sosionomin tutkinto-ohjelman päivätoteutusta suorittavat opiskelijat.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja kysymykset olivat strukturoituja. Kysely koostui pääosin väittämäkysymyksistä. Aineiston keruu toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena ja kysely tehtiin E-lomake-editorilla. Kyselyyn vastaaminen tapahtui anonyymisti, ja siihen osallistuminen oli vapaaehtoista. Kysely saatekirjeineen lähetettiin huhtikuussa 2025 sähköpostitse kaikille Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomiopintojen päivätoteutusta suorittaville opiskelijoille. Kyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 111 opiskelijaa, mutta tutkimusanalyysissa huomioitiin 103 opiskelijan vastaukset. Aineiston analysointi tehtiin SPSS-ohjelman avulla.
Motivaatiota tarkasteltiin sisäisen ja ulkoisen motivaation sekä motivaation puutteen näkökulmista. Opinnäytetyön tulosten mukaan opintojen edetessä ulkoinen motivaatio heikkenee hieman. Sisäisessä motivaatiossa ei havaittu muutoksia. Tutkimuksen merkittävin yhteys havaittiin motivaation puutteen ja vuosikurssien etenemisen välillä, eli opinnoissa pitkällä olevat opiskelijat kokivat eniten motivaation puutetta. Vastaajien mielipiteet opintojen sisällöstä ja toteutustavasta olivat ensisijaisesti todella positiivisia, ja tuloksissa korostui opiskelukavereilta saatavan tuen merkittävä vaikutus opinnoissa jaksamiseen. Opiskelijat kokivat, että opiskeltavat kurssit tuottivat jonkin verran psyykkistä kuormitusta. Motivaation puutteen kasvamiseen ja kurssien psyykkiseen kuormittavuuteen liittyvistä taustatekijöistä olisi tärkeää saada lisää tutkimustietoa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja kysymykset olivat strukturoituja. Kysely koostui pääosin väittämäkysymyksistä. Aineiston keruu toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena ja kysely tehtiin E-lomake-editorilla. Kyselyyn vastaaminen tapahtui anonyymisti, ja siihen osallistuminen oli vapaaehtoista. Kysely saatekirjeineen lähetettiin huhtikuussa 2025 sähköpostitse kaikille Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomiopintojen päivätoteutusta suorittaville opiskelijoille. Kyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 111 opiskelijaa, mutta tutkimusanalyysissa huomioitiin 103 opiskelijan vastaukset. Aineiston analysointi tehtiin SPSS-ohjelman avulla.
Motivaatiota tarkasteltiin sisäisen ja ulkoisen motivaation sekä motivaation puutteen näkökulmista. Opinnäytetyön tulosten mukaan opintojen edetessä ulkoinen motivaatio heikkenee hieman. Sisäisessä motivaatiossa ei havaittu muutoksia. Tutkimuksen merkittävin yhteys havaittiin motivaation puutteen ja vuosikurssien etenemisen välillä, eli opinnoissa pitkällä olevat opiskelijat kokivat eniten motivaation puutetta. Vastaajien mielipiteet opintojen sisällöstä ja toteutustavasta olivat ensisijaisesti todella positiivisia, ja tuloksissa korostui opiskelukavereilta saatavan tuen merkittävä vaikutus opinnoissa jaksamiseen. Opiskelijat kokivat, että opiskeltavat kurssit tuottivat jonkin verran psyykkistä kuormitusta. Motivaation puutteen kasvamiseen ja kurssien psyykkiseen kuormittavuuteen liittyvistä taustatekijöistä olisi tärkeää saada lisää tutkimustietoa.
