Rippikoulu seikkailuna : seikkailullisuuden toteutuminen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon rippikouluissa
Kankaristo, Verneri (2025)
Kankaristo, Verneri
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112930888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112930888
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan draamallisten ja elämyksellisten työtapojen hyödyntämistä evankelis-luterilaisen kirkon rippikoulutyössä. Erityisesti työ tarkastelee muutamien esimerkkien kautta sitä, miten seikkailullisuus toteutuu rippikouluissa. Seikkailullisuutta käsitellään teatteri-ilmaisun ohjaajan ammattitaidon näkökulmasta ja samalla pohditaan teatteri-ilmaisun ohjaajan roolia rippikoulussa.
Työssä hyödynnetään kirjoittajan keräämää haastatteluaineistoa tietyistä etelä-Suomessa järjestetyistä rippikouluista kesältä 2025 sekä yleisiä julkaisuja ja tutkimuksia rippikoulukulttuurista.
Työ päätyy toteamaan, että seikkailullisuus ei näyttäydy kovin merkittävänä osana rippikoulua, vaikkakin mahdollisuuksia sille olisi. Työ osoittaa, miksi seikkailullisuuden lisääminen rippikouluissa olisi pedagogisesti ja teologisesti perusteltua. Lopuksi esitelläänkin ehdotuksia sille, miten tätä näkökulmaa voisi tehostaa. This thesis examines the use of methods utilising drama and immersion in the confirmation classes of the Evangelical Lutheran Church of Finland. Specifically the thesis considers a few examples of specific confirmation classes and how adventure is actualized in those classes. The thesis views adventure through the lense of drama instructor while discussing drama instructor’s role in confirmation preparation.
The thesis uses interview material collected by the author from certain confirmation classes held in southern Finland in the summer of 2025. In addition, general publications and research concerning confirmation preparation are used.
The work concludes that adventure doesn’t play a very significant role in confirmation preparation, but there is potential for it to do so. The thesis argues that the addition of adventure to confirmation preparation would be theologically and pedagogically sound. In the final chapter are found suggestions for how to improve on this.
Työssä hyödynnetään kirjoittajan keräämää haastatteluaineistoa tietyistä etelä-Suomessa järjestetyistä rippikouluista kesältä 2025 sekä yleisiä julkaisuja ja tutkimuksia rippikoulukulttuurista.
Työ päätyy toteamaan, että seikkailullisuus ei näyttäydy kovin merkittävänä osana rippikoulua, vaikkakin mahdollisuuksia sille olisi. Työ osoittaa, miksi seikkailullisuuden lisääminen rippikouluissa olisi pedagogisesti ja teologisesti perusteltua. Lopuksi esitelläänkin ehdotuksia sille, miten tätä näkökulmaa voisi tehostaa.
The thesis uses interview material collected by the author from certain confirmation classes held in southern Finland in the summer of 2025. In addition, general publications and research concerning confirmation preparation are used.
The work concludes that adventure doesn’t play a very significant role in confirmation preparation, but there is potential for it to do so. The thesis argues that the addition of adventure to confirmation preparation would be theologically and pedagogically sound. In the final chapter are found suggestions for how to improve on this.
