Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Best of the best : en dokumentstudie om hur de två största modehusen har etablerat sina varumärken och kommunicerat sina identitet, samt allmän jämförelse mellan båda två

Hienonen, Susanne (2025)

 
Avaa tiedosto
Hienonen_Susanne.pdf (2.237Mt)
Lataukset: 


Hienonen, Susanne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830834
Tiivistelmä
Opinnäytetyö Best of the best tarkastelee, kuinka kaksi suurta ranskalaista muotitaloa, Chanel ja Dior, ovat rakentaneet brändinsä ja viestineet identiteettiään. Työssä tuodaan esiin myös, kuinka nämä muotitalot ovat onnistuneet säilyttämään kulttuurisen ja esteettisen merkityksensä sekä saavuttamaan ikonisen aseman kansainvälisessä muotiteollisuudessa. Vertailu heidän kehityksensä ja suunnittelufilosofioidensa välillä osoittaa, miten luksusmuoti voi toimia sekä kulttuurisena symbolina että taloudellisena instituutiona.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Chanel ja Dior ovat rakentaneet brändinsä ja viestineet identiteettiään sekä analysoida tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet niiden pitkäaikaiseen menestykseen. Työ toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa keskityttiin jo olemassa olevan aineiston tulkintaan ja analysointiin. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin dokumenttitutkimusta, johon sisältyi kirjoja, artikkeleita ja aiempia tutkimuksia. Aineisto analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin avulla, jotta voitiin tunnistaa toistuvia teemoja ja näkökulmia brändinrakennukseen ja kulttuuriseen identiteettiin.

Tulokset osoittavat, että Chanel ja Dior edustavat kahta erilaista, mutta toisiaan täydentävää menestyksen mallia. Chanelin brändi perustuu yksinkertaisuuteen, toimivuuteen ja naisen itsenäisyyteen, kun taas Dior rakentuu romantiikan, kauneuden ja ylellisyyden varaan. Molemmat muotitalot ovat onnistuneet tasapainottamaan perinteitä ja innovaatioita säilyttäen samalla aitoutensa kulttuuristen muutosten ja sukupuolenvaihdosten keskellä. Tutkimus osoittaa, että niiden menestys perustuu vahvaan brändi-identiteettiin, selkeään tarinankerrontaan ja jatkuvaan luovaan uudistumiseen, mikä on tehnyt niistä pysyviä ranskalaisen haute couturen symboleja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste