Betonielementin ympäristöarvojen vaikutus yritysten hankintapäätöksiin
Leijo, Noora (2025)
Leijo, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka ympäristöarvot vaikuttavat yritysasiakkaiden hankintapäätöksiin palautusbetonista valmistettuja Betoniblokki-elementtejä valittaessa. Työn tilaajana toimi vuonna 2020 perustettu lahtelainen ympäristöalan yritys, Kiertotalo Oy. Yrityksen rekisteröity tavaramerkki Betoniblokki™, on rakentamisen ylijäämäbetonista, eli palautusbetonista valmistettu modulaarinen rakennuselementti, jota voidaan käyttää jättimäisen LEGO-palikan tavoin esimerkiksi jätehuollon, maatalouden ja muun teollisuuden tarpeisiin ja rakenteisiin. Betoniblokki™ tukee kiertotalouden periaatteita vähentämällä jätteen syntyä ja pienentämällä betonirakentamisen hiilidioksidipäästöjä. Työssä perehdyttiin betoniin materiaalina, sekä sen ominaisuuksiin ja valmistukseen. Työssä käytiin kattavasti läpi betonin valmistamisen aiheuttamia ympäristövaikutuksia ja kierrätyskeinoja. Tietopohja kerättiin monipuolisesti erilaisista verkko- ja kirjallisuuslähteistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka kohdennettiin jo aiemmin Betoniblokki-elementtejä ostaneille yritysasiakkaille. Kysely laadittiin Webropol-työkalulla ja se lähetettiin yhteensä 30 henkilölle henkilökohtaisesti. Vastauksia saatiin 16 kappaletta. Kyselyssä selvitettiin hankintapäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten hintaa, ympäristöarvoja ja toimitusvarmuutta. Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että ympäristöarvot ovat kasvava trendi, mutta valmius tehdä konkreettisia asioita on vielä vähäistä. Kiertotaloutta pidetään tärkeänä arvona, mutta ratkaisevat tekijät betonielementtejä valittaessa ovat tämän otannan perusteella usein kuitenkin hinta ja käytännöllisyys. Palautusbetonista valmistettuihin tuotteisiin suhtauduttiin myönteisesti, mikä voi olla heijastusta myös yritysmaailmassa päätään nostaneeseen vastuullisuuspuheeseen. Ympäristöarvot ja niistä viestiminen tarjoaa Kiertotalo Oy:lle kilpailuetua, etenkin mikäli tämä voidaan todentaa asiakkaalle mitattavana hyötynä esimerkiksi hiilikädenjäljen raportoinnilla, joka yrityksellä on jo osittain ollut käytössä. Tutkimuksessa korostui jo olemassa olevien asiakkaiden tietämättömyys Betoniblokki-elementtien ympäristöarvoista, joka viestii, että Kiertotalo Oy:n kannattaa lisätä resursseja juuri tämän näkökulman esilletuontiin. Tuloksia voidaan hyödyntää Kiertotalo Oy:n tuoteviestinnän, markkinoinnin ja asiakasohjauksen kehittämisessä. Jatkotutkimusta varten suositellaan suurempaa otantaa sekä potentiaalisten asiakkaiden mukaan ottamista, jotta ympäristöarvojen painoarvoa hankintapäätöksissä voidaan arvioida laajemmin.
