Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Maanrakennusalan keskeisimmät markkinointikeinot

Kivistö-Rahnasto, Veeti (2025)

 
Avaa tiedosto
Kivisto-Rahnasto_Veeti.pdf (942.6Kt)
Lataukset: 


Kivistö-Rahnasto, Veeti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030922
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten maanrakennusalan yritykset markkinoivat toimintaansa ja millä keinoilla toimeksiantajayritys voisi vahvistaa kilpailuasemaansa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Työssä yhdistettiin toimeksiantajalle tehty SWOT-analyysi sekä kyselytutkimus, joka kohdistettiin maanrakennusalan yrityksiin. Taustalla oli toimeksiantajan tarve kehittää markkinointiaan sekä laajempi ilmiö, jossa erityisesti digitaalinen ja sosiaalisen median markkinointi nähdään keskeisenä väylänä uusien asiakkaiden tavoittamisessa.

Tutkimus rakentu i yhden päätutkimuskysymyksen ympärille: miten nykyaikaisia markkinointikeinoja hyödyntämällä voidaan luoda kilpailuetua maanrakennusalalla. Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella sekä toimeksiantajan haastattelulla. Kyselyn vastaukset analysoitiin lukumäärien ja prosenttiosuuksien avulla sekä suorina lainauksina, kun taas haastatteluun perustuen laadittiin toimeksiantajan SWOT-analyysi.

Tulosten perusteella markkinointi on maanrakennusalalla kokonaisuutena melko vähäistä ja painottuu etenkin paikalliseen tunnettuuteen. Keskeisimmäksi keinoksi nousi yrityksen hyvä näkyvyys hakukoneiden tuloksissa, jota seurasivat referenssit ja suosittelut sekä valikoidut urakkatarjoukset ja kilpailutukset. Tulokset korostivat hakukoneoptimoinnin merkitystä yrityksen löydettävyyden kannalta sekä suosittelujen roolia uskottavuuden rakentamisessa. Opinnäytetyö tarjosi toimeksiantajalle käytännönläheisiä suosituksia markkinoinnin kehittämiseen ja keinoja erottautua kilpailijoista maanrakennusalalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste