Eläinlasten luontokortit : luonnossa käytettävän opetusmateriaalin kehittäminen lasten mielenterveyden edistämiseksi
Heiskanen, Tuulia (2025)
Heiskanen, Tuulia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131031
Tiivistelmä
Mielenterveys on voimavara, joka rakentuu tiedoista ja taidoista, joita voidaan harjoitella ja kehittää. Varhaisen mielenterveystaitojen harjoittelun on todettu vahvistavan mieltä suojaavia tekijöitä ja auttavan lasta pysymään myönteisellä kehityspolulla. Erityisesti ennaltaehkäisevien materiaalien ja menetelmien käytön on havaittu edistävän mielenterveyttä ja jopa estävän mielenterveyshäiriön synnyn. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työväline, jonka avulla voidaan harjoitella lasten kanssa mielenterveystaitoja luontoympäristössä. Taustalla on havainto siitä, että mielenterveystaitojen aihealueiden läpikäyminen lapsiryhmässä koetaan haastavaksi ja luonnon hyödyntämistä mielenterveyden tukemisessa tulisi edistää.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli MIELI Suomen Mielenterveys ry, maailman vanhin mielenterveyden kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on edistää mielenterveyttä ja ehkäistä ongelmia. Opinnäytetyön tuotoksena kehitetty työväline, Eläinlasten luontokortit, on osa MIELI ry:n materiaalikokonaisuutta ja vapaasti saatavilla MIELI ry:n nettisivuilla. Luontokortit perustuvat pöytäteatterista ja sähköiseltä opetusalustalta tuttuihin Rauhametsän Eläinlapsiin.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Raportin rakenne etenee kronologisesti: ensin määriteltiin työn tausta, tavoitteet ja ratkaistava haaste, minkä jälkeen muodostettiin syvällinen ymmärrys aiheesta teoreettisen viitekehyksen ja Webropol-kyselyn avulla. Teoreettinen viitekehys keskittyi opetusmateriaalin kehittämisen kannalta olennaisiin aiheisiin, kuten varhaiskasvatuksen rooliin, olemassa oleviin menetelmiin ja materiaaleihin, lapsen mielenterveyteen vaikuttaviin tekijöihin, ulkona oppimisen hyvinvointivaikutuksiin sekä oppimisteorioihin, jotka ohjasivat materiaalin suunnittelua.
Ammattilaisille suunnattu kysely puolestaan antoi käytännön näkökulmia ja toi esille tarpeita, jotka antoivat suuntaviivoja työvälineen kehitykselle. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevan tilastoanalyysin ja sisällönanalyysin keinoin. Kyselyn perusteella ammattilaisilla oli tarve selkeälle ja helppokäyttöiselle materiaalille, joka edistää henkilöstön osaamista aiheessa ja madaltaa kynnystä viedä toimintaa ulos. Kyselyn tulosten ja teorian pohjalta kehitettiin konstruktio eli ratkaisumalli, jonka toimivuutta testattiin käytännössä. Testausvaiheen aineisto kerättiin haastattelun avulla, joka analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysin menetelmällä. Materiaalin käyttö lapsiryhmän kanssa selkeytti testaajan omaa käsitystä mielenterveystaidoista, auttoi käymään merkityksellisiä keskusteluita lasten kanssa ja inspiroi kehittämään myös omia aiheeseen liittyviä aktiviteetteja. Kortit viimeisteltiin testauksen perusteella ja julkaistiin kesäkuussa 2025.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimiva ja innostava materiaali, jonka avulla mielenterveystaitoja voidaan käsitellä lapsiryhmissä monipuolisesti erilaisissa ympäristöissä. Materiaalin sisältö ja rakenne tukee pedagogisen ohjatun toiminnan suunnittelua ja kasvattajan työtä sekä osaamisen kehittymistä. Vaikka opetusmateriaali kehitettiin varhaiskasvatuksen käyttöön, voidaan sitä käyttää myös esi- ja alkuopetuksessa tai esimerkiksi osana toiminnallisia vanhempainiltoja.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli MIELI Suomen Mielenterveys ry, maailman vanhin mielenterveyden kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on edistää mielenterveyttä ja ehkäistä ongelmia. Opinnäytetyön tuotoksena kehitetty työväline, Eläinlasten luontokortit, on osa MIELI ry:n materiaalikokonaisuutta ja vapaasti saatavilla MIELI ry:n nettisivuilla. Luontokortit perustuvat pöytäteatterista ja sähköiseltä opetusalustalta tuttuihin Rauhametsän Eläinlapsiin.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Raportin rakenne etenee kronologisesti: ensin määriteltiin työn tausta, tavoitteet ja ratkaistava haaste, minkä jälkeen muodostettiin syvällinen ymmärrys aiheesta teoreettisen viitekehyksen ja Webropol-kyselyn avulla. Teoreettinen viitekehys keskittyi opetusmateriaalin kehittämisen kannalta olennaisiin aiheisiin, kuten varhaiskasvatuksen rooliin, olemassa oleviin menetelmiin ja materiaaleihin, lapsen mielenterveyteen vaikuttaviin tekijöihin, ulkona oppimisen hyvinvointivaikutuksiin sekä oppimisteorioihin, jotka ohjasivat materiaalin suunnittelua.
Ammattilaisille suunnattu kysely puolestaan antoi käytännön näkökulmia ja toi esille tarpeita, jotka antoivat suuntaviivoja työvälineen kehitykselle. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevan tilastoanalyysin ja sisällönanalyysin keinoin. Kyselyn perusteella ammattilaisilla oli tarve selkeälle ja helppokäyttöiselle materiaalille, joka edistää henkilöstön osaamista aiheessa ja madaltaa kynnystä viedä toimintaa ulos. Kyselyn tulosten ja teorian pohjalta kehitettiin konstruktio eli ratkaisumalli, jonka toimivuutta testattiin käytännössä. Testausvaiheen aineisto kerättiin haastattelun avulla, joka analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysin menetelmällä. Materiaalin käyttö lapsiryhmän kanssa selkeytti testaajan omaa käsitystä mielenterveystaidoista, auttoi käymään merkityksellisiä keskusteluita lasten kanssa ja inspiroi kehittämään myös omia aiheeseen liittyviä aktiviteetteja. Kortit viimeisteltiin testauksen perusteella ja julkaistiin kesäkuussa 2025.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimiva ja innostava materiaali, jonka avulla mielenterveystaitoja voidaan käsitellä lapsiryhmissä monipuolisesti erilaisissa ympäristöissä. Materiaalin sisältö ja rakenne tukee pedagogisen ohjatun toiminnan suunnittelua ja kasvattajan työtä sekä osaamisen kehittymistä. Vaikka opetusmateriaali kehitettiin varhaiskasvatuksen käyttöön, voidaan sitä käyttää myös esi- ja alkuopetuksessa tai esimerkiksi osana toiminnallisia vanhempainiltoja.
