Datakatalogin ja liiketoimintasanaston merkitys datalähtöisen liiketoiminnan tukena
Karlsson, Petra (2025)
Karlsson, Petra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131046
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä datan määrä ja merkitys ovat kasvaneet. Yritykset voivat hyödyntää dataa ja tekoälyä uusilla tavoilla palveluprosessien kehittämisessä sekä lisäarvon tuottamisessa asiakkaille ja sidosryhmille. Suurimpana haasteena on kuitenkin datatalouden mahdollisuuksien muuttaminen konkreettisiksi liiketoiminnan ratkaisuiksi ja rakenteiksi. Tiedonhallinnan työkalut, kuten datakatalogit ja liiketoimintasanastot, mahdollistavat tiedon tehokkaan löytämisen, hallinnan ja hyödyntämisen erityisesti suurissa organisaatioissa, joissa data on hajautettu useisiin järjestelmiin.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten datakatalogi ja liiketoimintasanasto voivat tukea Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen henkilöasiakasprosessin tietojen parissa työskentelevien asiantuntijoiden työtä sekä edistää datalähtöisen toimintakulttuurin kehittymistä kohdeorganisaatiossa. Työssä yhdistettiin teoreettinen viitekehys sekä kohdeorganisaatiossa toteutettu laadullinen tutkimus. Empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tulosten perusteella datakatalogi ja liiketoimintasanasto muodostavat merkittävän perustan organisaation tiedonhallinnan kehittämiselle. Datakatalogin ja liiketoimintasanaston hyödyntäminen edistää erityisesti operatiivisen toiminnan tehokkuutta, parantaa tiedon löydettävyyttä, ymmärrettävyyttä ja läpinäkyvyyttä, tukee päätöksentekoa ja yhteistyötä sekä mahdollistaa yhtenäisen terminologian ja käsitteistön. Datakatalogin ja liiketoimintasanaston käyttäjäkunta on laaja ja monipuolinen sekä voi kattaa koko organisaation työntekijät. Datakatalogi ja liiketoimintasanasto eivät ole ainoastaan tiedonhallinnan välineitä, vaan strategisia resursseja, joiden avulla organisaatio voi rakentaa kilpailuetuaan, vahvistaa tiedolla johtamisen kulttuuria ja edistää jatkuvaa kehitystä datalähtöisessä toimintaympäristössä. Työkalujen käyttöönotossa suositellaan vaiheittaista etenemistä, selkeää roolitusta ja vastuunjakoa, automaation ja tekoälyn hyödyntämistä ylläpidossa, johdon vahvaa sitoutumista sekä koulutukseen panostamista ja käyttäjien osallistamista.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten datakatalogi ja liiketoimintasanasto voivat tukea Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen henkilöasiakasprosessin tietojen parissa työskentelevien asiantuntijoiden työtä sekä edistää datalähtöisen toimintakulttuurin kehittymistä kohdeorganisaatiossa. Työssä yhdistettiin teoreettinen viitekehys sekä kohdeorganisaatiossa toteutettu laadullinen tutkimus. Empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tulosten perusteella datakatalogi ja liiketoimintasanasto muodostavat merkittävän perustan organisaation tiedonhallinnan kehittämiselle. Datakatalogin ja liiketoimintasanaston hyödyntäminen edistää erityisesti operatiivisen toiminnan tehokkuutta, parantaa tiedon löydettävyyttä, ymmärrettävyyttä ja läpinäkyvyyttä, tukee päätöksentekoa ja yhteistyötä sekä mahdollistaa yhtenäisen terminologian ja käsitteistön. Datakatalogin ja liiketoimintasanaston käyttäjäkunta on laaja ja monipuolinen sekä voi kattaa koko organisaation työntekijät. Datakatalogi ja liiketoimintasanasto eivät ole ainoastaan tiedonhallinnan välineitä, vaan strategisia resursseja, joiden avulla organisaatio voi rakentaa kilpailuetuaan, vahvistaa tiedolla johtamisen kulttuuria ja edistää jatkuvaa kehitystä datalähtöisessä toimintaympäristössä. Työkalujen käyttöönotossa suositellaan vaiheittaista etenemistä, selkeää roolitusta ja vastuunjakoa, automaation ja tekoälyn hyödyntämistä ylläpidossa, johdon vahvaa sitoutumista sekä koulutukseen panostamista ja käyttäjien osallistamista.
