Han har en 2in1 på hyllan, hon har tio olika: en kvalitativ studie om skillnader i konsumentbeteendet hos män respektive kvinnor vid val av schampoprodukter
Ahlvik, Moa (2025)
Ahlvik, Moa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131206
Tiivistelmä
Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka dels skillnaderna i konsumentbeteendet hos män respektive kvinnor vid köp av schampoprodukt, dels hur deras schampovanor varierar. Respondenten önskar med denna studie att både branschmänniskor och gemene man ska få ta del av tankesättet de manliga konsumenterna respektive de kvinnliga konsumenterna uppvisar vid val av schampoprodukt, samt användningsvanorna gällande schampoprodukter.
Studien utfördes med hjälp av datainsamlingsmetoden enkät och dataanalys med hjälp av innehållsanalys. Enkäten delades via olika kanaler där den var öppen och kunde besvaras i en vecka. Detta resulterade i att 187 informanter besvarade enkäten.
Frågor som söktes svar på i denna studie löd, är det så att den generella mannen år 2025 går för schampo och kroppstvål i samma produkt eller 7in1 schampo? Har den generella kvinnan år 2025 flera specifika schampoprodukter?
Sammanfattningsvis kan man med hjälp av studien påvisa att män år 2025 går för multiactionprodukter. Under de senaste fem åren har 93,75 procent av männen köpt en multiactionprodukt till sig själva och 76,67 procent av männen har en multiactionprodukt i användning. Män använder inte lika många olika duschprodukter samt schampoprodukter som kvinnor, eftersom studien visar att kvinnor år 2025 använder flera olika schampoprodukter. Hela 96,13 procent av kvinnorna har en separat produkt för duschtvål, 96,77 procent av kvinnorna har en separat produkt för balsam och 65,81 procent av kvinnorna har mer än en schampoprodukt i användning. Män har heller inte ett lika stort intresse eller behov som kvinnor har av att veta vad produkterna gör och innehåller. Utseendet spelar likaså inte någon större roll för männen vid val av schampoprodukter. The aim of this qualitative study was to find out differences in consumer behavior between men and women when buying shampoo products. Additionally, to study how their shampoo habits are varying. The respondent wishes with this study that both the people within the beauty industry and the average man can take part of the thought process male and female consumer respectively demonstrate when choosing shampoo products, as well as the using habits when it comes to shampoo products.
The study was executed with help of the data collection method survey and the data analysis was executed with help of content analysis. The survey was shared through different channels where it was open and could be answered during one week. This resulted in 187 informants answering the survey.
The questions this study tried to seek answers to were the following, is it so that the average man year 2025 goes for shampoo and body wash in one product or a 7in1 shampoo? Does the average women year 2025 have several specific shampoo products?
The conclusion is that this study demonstrates that the men year 2025 go for multi-action products. In the past five years 93,75 percent of the men have bought a multi-action product for themselves and 76,67 percent of them have a multi-action product in use. Men do not use as many different shower products and shampoo products as women do, but the study demonstrates that women year 2025 use several different shampoo products. All 96,13 percent of women have a separate shower gel product, 96,77 percent of women have a separate conditioner product and 65,81 percent of them have more than one shampoo product in use. Men also do not demonstrate that big of an interest nor need as women do to know what the products do and contain. The appearance does not either play any big part for men when choosing a shampoo product.
Studien utfördes med hjälp av datainsamlingsmetoden enkät och dataanalys med hjälp av innehållsanalys. Enkäten delades via olika kanaler där den var öppen och kunde besvaras i en vecka. Detta resulterade i att 187 informanter besvarade enkäten.
Frågor som söktes svar på i denna studie löd, är det så att den generella mannen år 2025 går för schampo och kroppstvål i samma produkt eller 7in1 schampo? Har den generella kvinnan år 2025 flera specifika schampoprodukter?
Sammanfattningsvis kan man med hjälp av studien påvisa att män år 2025 går för multiactionprodukter. Under de senaste fem åren har 93,75 procent av männen köpt en multiactionprodukt till sig själva och 76,67 procent av männen har en multiactionprodukt i användning. Män använder inte lika många olika duschprodukter samt schampoprodukter som kvinnor, eftersom studien visar att kvinnor år 2025 använder flera olika schampoprodukter. Hela 96,13 procent av kvinnorna har en separat produkt för duschtvål, 96,77 procent av kvinnorna har en separat produkt för balsam och 65,81 procent av kvinnorna har mer än en schampoprodukt i användning. Män har heller inte ett lika stort intresse eller behov som kvinnor har av att veta vad produkterna gör och innehåller. Utseendet spelar likaså inte någon större roll för männen vid val av schampoprodukter.
The study was executed with help of the data collection method survey and the data analysis was executed with help of content analysis. The survey was shared through different channels where it was open and could be answered during one week. This resulted in 187 informants answering the survey.
The questions this study tried to seek answers to were the following, is it so that the average man year 2025 goes for shampoo and body wash in one product or a 7in1 shampoo? Does the average women year 2025 have several specific shampoo products?
The conclusion is that this study demonstrates that the men year 2025 go for multi-action products. In the past five years 93,75 percent of the men have bought a multi-action product for themselves and 76,67 percent of them have a multi-action product in use. Men do not use as many different shower products and shampoo products as women do, but the study demonstrates that women year 2025 use several different shampoo products. All 96,13 percent of women have a separate shower gel product, 96,77 percent of women have a separate conditioner product and 65,81 percent of them have more than one shampoo product in use. Men also do not demonstrate that big of an interest nor need as women do to know what the products do and contain. The appearance does not either play any big part for men when choosing a shampoo product.
