Laboratorioturvallisuus
Kamula, Elias (2025)
Kamula, Elias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Tampereen ammattikorkeakoulun konetekniikan opetuksen laboratorioturvallisuus ja sen kehittämismahdollisuudet. Työssä tarkasteltiin laboratorioturvallisuuden nykytilaa oppilaitoksessa sekä selvitettiin, miten turvallisuutta voitaisiin parantaa. Erityistä huomiota kiinnitettiin konetekniikan opetustiloihin, joissa opiskelijat työskentelevät koneiden ja laitteiden parissa, ja joissa turvallisuuskäytännöt vaikuttavat suoraan oppimisympäristön turvallisuuteen.
Tampereen ammattikorkeakoulun laboratorioturvallisuuskäytäntöjen todettiin olevan monilta osin hyvällä ja vaadittavalla tasolla. Käytännöt täyttävät työturvallisuuslain keskeiset vaatimukset, kuten vaarojen arvioinnin, perehdytyksen, suojavarusteiden käytön ja dokumentoinnin. Opiskelijoiden turvallisuusperehdytys on järjestetty systemaattisesti, ja käytännön työskentelyä ohjaavat selkeät vastuunjaot, käyttökoulutusvaatimukset sekä kulkulupakäytännöt, jotka rajaavat tilojen ja laitteiden käyttöä osaamisen perusteella. Kehitysideoita tuli opiskelijoiden perehdytyskäytäntöihin ja opiskelijapalautteen keräämiseen.
Teoriaosuudessa esitellään työturvallisuuslainsäädäntö ja riskienhallinnan periaatteet, jotka luovat viitekehyksen käytännön tarkastelulle. Lisäksi työssä esitellään eräässä oppilaitoksessa tapahtunut työtapaturma ja sen taustatekijöitä ja tapahtunutta analysoidaan teoriaosuuteen pohjautuen.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kysely, jossa tutkittiin muiden suomalaisten ammattikorkeakoulujen laboratorioturvallisuuskäytänteitä. Tulokset osoittavat, että työturvallisuuden perusjärjestelyt ovat pääosin hyvällä tasolla ja vaatimusten mukaisia. Kehittämistarpeita havaittiin erityisesti perehdytyksen sisällössä, käytännön harjoitusten määrässä sekä opiskelijapalautteen keräämisessä.
Opinnäytetyö tarjoaa vertailupohjaa oppilaitosten turvallisuuskäytännöille ja nostaa esiin kehittämiskohteita, joiden huomioiminen vahvistaisi turvallisuuskulttuuria entisestään.
Tampereen ammattikorkeakoulun laboratorioturvallisuuskäytäntöjen todettiin olevan monilta osin hyvällä ja vaadittavalla tasolla. Käytännöt täyttävät työturvallisuuslain keskeiset vaatimukset, kuten vaarojen arvioinnin, perehdytyksen, suojavarusteiden käytön ja dokumentoinnin. Opiskelijoiden turvallisuusperehdytys on järjestetty systemaattisesti, ja käytännön työskentelyä ohjaavat selkeät vastuunjaot, käyttökoulutusvaatimukset sekä kulkulupakäytännöt, jotka rajaavat tilojen ja laitteiden käyttöä osaamisen perusteella. Kehitysideoita tuli opiskelijoiden perehdytyskäytäntöihin ja opiskelijapalautteen keräämiseen.
Teoriaosuudessa esitellään työturvallisuuslainsäädäntö ja riskienhallinnan periaatteet, jotka luovat viitekehyksen käytännön tarkastelulle. Lisäksi työssä esitellään eräässä oppilaitoksessa tapahtunut työtapaturma ja sen taustatekijöitä ja tapahtunutta analysoidaan teoriaosuuteen pohjautuen.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kysely, jossa tutkittiin muiden suomalaisten ammattikorkeakoulujen laboratorioturvallisuuskäytänteitä. Tulokset osoittavat, että työturvallisuuden perusjärjestelyt ovat pääosin hyvällä tasolla ja vaatimusten mukaisia. Kehittämistarpeita havaittiin erityisesti perehdytyksen sisällössä, käytännön harjoitusten määrässä sekä opiskelijapalautteen keräämisessä.
Opinnäytetyö tarjoaa vertailupohjaa oppilaitosten turvallisuuskäytännöille ja nostaa esiin kehittämiskohteita, joiden huomioiminen vahvistaisi turvallisuuskulttuuria entisestään.
