Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

2D-animaatiot Godotissa : Godot 4

Nurmi, Ville (2025)

 
Avaa tiedosto
Nurmi_Ville.pdf (1.702Mt)
Lataukset: 


Nurmi, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131342
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin Godot Engine -pelimoottoriin ja sen avulla erityyleillä luotaviin 2D-animaatioihin. Godot Engine on ilmainen vapaan lähdekoodin ohjelma, joka on ollut kehitetty jatkuvasti vuodesta 2014 asti.

Opinnäytteessä käsiteltiin viittä erilaista Godotista löytyvää animaatiotyyliä. Erityisesti syvennyttiin 2D-animaatioihin sekä solmujen toimintaan. Työssä kartoitettiin solmujen toimintaa ja niiden vaikutusta toisiinsa.

Opinnäytetyössä käytettiin pääasiallisesti kahta sovellusta, Godot Engine -versio 4.3:a sekä Asepritea, joka on animoitu Sprite-editosi ja pikselitaidetyökalu. Godot Engine julkaistiin syyskuussa 2024. Versio 4.3 toi paljon uusia ja haluttuja muutoksia animaatiohin nähden. Asepritea käytettiin 2D-animaatiomateriaalien luomiseen.

Opinnäytetyö opastaa lukijaa luomaan Godotissa eri tyyleillä 2D-animaatioita. Työ antaa lukijalle perusymmärryksen Godotin animaatiotyyleistä sekä niiden hyödyntämisestä. Aiheen parissa voisi jatkaa perehtymällä 3D-animaatioihin ja niiden luomiseen Godot Enginella.

Opinnäytetyön jälkeen lukijalla kuuluisi olla jonkinlainen perusymmärrys Godotin animaatio tyyleistä ja kuinka niitä voi tehdä ja hyödyntää Godottia käyttäessä.

Jatkokehittämistä opinnäytteeseen olisi perehtyä 3D animaatioihin ja niitten luomiseen Godot Enginen puolella, jota ei tässä opinnäytteessä käyty läpi
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste